Co hamuje wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-06-19 20:00

Przedsiębiorcy, którzy są na bakier z automatyzacją procesów biznesowych, utyskują na brak pieniędzy na ten cel i obawiają się utraty firmowych danych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— jaki odsetek menedżerów wyższego szczebla w USA bardziej ufa radom AI niż wskazówkom współpracowników

— jaki odsetek polskich przedsiębiorców postrzega AI jako narzędzie do zwiększania ich efektywności

— jaki odsetek polskich przedsiębiorców jest na bakier z AI

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Skuteczne przywództwo nie polega już tylko na posiadaniu przez liderów doświadczenia biznesowego, intuicji i umiejętności w zarządzaniu. Dopełnieniem ich kwalifikacji jest zdolność pracy z danymi i technologiami. Z badania Wakefield Research „AI Has a Seat in the C-Suite”, przeprowadzonego na zlecenie SAP, wynika, że 74 proc. menedżerów wyższego szczebla w Stanach Zjednoczonych bardziej ufa radom sztucznej inteligencji niż wskazówkom bliskich współpracowników. Większość liderów wykorzystuje ją przede wszystkim do analizy danych, identyfikowania ryzyka biznesowego i tworzenia alternatywnych scenariuszy.

Analiza danych

40 proc. ankietowanych wskazuje, że sztuczna inteligencja wspiera również firmowe działania dotyczące rozwoju produktów, planowania budżetu i badań rynku. Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje fachowców potrafiących interpretować dane tworzone przez AI i oceniać ich wiarygodność.

— Kluczowym elementem skutecznego przywództwa jest zdolność lidera do współpracy ze sztuczną inteligencją. AI wchodzi do zarządów nie jako zagrożenie, lecz jako partner wspierający analizę danych, identyfikację ryzyka biznesowego i budowanie alternatywnych scenariuszy działania — mówi Adam Ajtner, rekruter w Wyser Executive Search.

Z badania Gi Group Holding „Barometr rynku pracy 2025” wynika, że 47 proc. polskich przedsiębiorców postrzega automatyzację produkcji i operacji biznesowych jako narzędzie do zwiększania ich efektywności. 34 proc. uważa, że cyfryzacja firm polega na integracji systemów IT, a dla około 32 proc. jest ona sposobem na lepsze wykorzystanie danych i narzędzi cyfrowych przydatnych w podejmowaniu decyzji. Tylko 28 proc. szefów firm rozumie automatyzację jako zastępowanie pracy ludzkiej przez technologie w rutynowych zadaniach.

Brak wiedzy o potencjale AI

Eksperci Gi Group Holding zwracają uwagę, że aż 25 proc. przedsiębiorców stroni od cyfryzacji procesów i wdrażania sztucznej inteligencji. Powód? Brakuje im odpowiedniej infrastruktury IT. Podobny odsetek respondentów obawia się utraty firmowych danych i narzeka na wysokie koszty wdrażania technologicznych rozwiązań. Na bakier z AI jest również 25 proc. badanych firm, bo ich menedżerowie nie mają wiedzy na ten temat i kompetencji cyfrowych. Wielu nie rozumie, jak działają technologie i jakie korzyści mogą przynieść. Ponadto nie mają świadomości, że AI to nie tylko narzędzie dla działów IT, lecz również wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych i w szybkim reagowaniu na zmiany rynkowe.

— Jeśli lider nie zna potencjału AI i automatyzacji procesów, nie będzie podejmował trafnych decyzji opartych na danych. Nie oceni prawidłowo ryzyka dotyczącego stosowania technologii, a także nie rozpozna, kiedy warto po nią sięgnąć. Brak wiedzy w tej dziedzinie to nie tylko ograniczanie innowacyjności przedsiębiorstwa, lecz również pozostanie w tyle za konkurencją, która lepiej wykorzystuje możliwości cyfrowej transformacji — podkreśla Daniel Piaszczyk, IT executive partner w Wyser Executive Search.