Coraz mniej pieniędzy w MŚP

opublikowano: 01-09-2020, 22:00

Spadła liczba i wartość kredytów udzielanych mikrofirmom przez banki. Niebawem polityka w tym zakresie może być jednak łagodniejsza.

W lipcu banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom aż o 37 proc. mniej kredytów niż w tym miesiącu rok temu — wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Ich wartość była niższa o 27,7 proc. Liczba kredytów w rachunku bieżącym spadła o 33,1 proc., obrotowych o 31,3 proc., a inwestycyjnych o 31,5 proc. Wartość kredytów dla poszczególnych grup była niższa odpowiednio o 31,5 proc., 27,7 proc. i 20,3 proc. W sumie w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku banki udzieliły mikrusom 73,9 tys. kredytów, o 32,6 proc. mniej niż rok temu. Ich łączna kwota sięgnęła 9,2 mld zł, co oznacza spadek o 30,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r.

Z analizy BIK wynika, że jakość kredytów poprawiła się w porównaniu z czerwcem tego roku, ale pogorszyła w okresie ostatnich dwunastu miesięcy. W największym stopniu spadła jakość kredytów obrotowych, a najlepiej jest w przypadku kredytów inwestycyjnych. Najgorzej swoje kredyty spłacają firmy usługowe, a najlepiej — budowlane. W przyszłości sytuacja kredytowa może się nieco poprawić. BIK informuje, że zauważył pierwsze symptomy wzrostu akcji kredytowej. To dobry sygnał. Zdaniem Moniki Mojzesowicz, ekspertki serwisu FinFinder.pl, obecnie szanse na kredytowanie MŚP w bankach są marne.

— Szacujemy, że 6-8 proc. firm z sektora MŚP potrzebuje natychmiast zastrzyku finansowego, a rozmowy z bankami nie są łatwe. Wyłączenia, wymagania i zabezpieczenia są dziś ekstremalnie duże. Powstała również czarna lista branż, które nie mają szans na kredytowanie. Znalazły się na niej m.in. branże turystyczna, rekreacyjna, gastronomiczna i targowa — mówi Monika Mojzesowicz.

W 2016 r. odmowy przyznania kredytu doświadczył co siódmy biznesmen. Rok temu co piąty. Nie ma jeszcze dokładnych danych za ten rok, ale z pewnością jest znacznie gorzej. Zdaniem ekspertki FinFinder.pl twarda postawa banków z czasem zacznie się zmieniać.

— Widać to na przykładzie kredytów hipotecznych. Już w tym miesiącu niektóre instytucje zaczęły łagodzić wymagania stawiane klientom pragnącym kupić mieszkanie. Wiele zależy jednak od skali, jaką osiągnie druga fala pandemii. Może się bowiem okazać, że same banki będą w poważnych tarapatach — twierdzi Monika Mojzesowicz.

Na razie przedsiębiorcy muszą szukać alternatywnych opcji.

— Trudny okres może firmom pomóc przetrwać pożyczka leasingowa albo faktoring — podpowiada ekspertka FinFinder.pl.

Dodaje, że najwięcej korzyści z pożyczki leasingowej osiągną firmy ubiegające się o dotacje unijne, rolnicy i spółki, które nie są płatnikami VAT-u. Co istotne, pożyczką leasingową można sfinansować tylko środki trwałe. Natomiast faktoring pomoże w przypadku zatorów płatniczych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane