Już nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie i benefity decydują o chęci zatrudnienia i związania się na dłużej z daną firmą. Dzisiaj liczy się także możliwość rozwijania kompetencji. Na znaczeniu zyskuje również dobra reputacja pracodawcy. Jakiego szefa szukają kandydaci?
Rynek pracownika
Stopa bezrobocia w Polsce utrzymuje się na niskim poziomie. W grudniu wynosiła 5,1 proc., o 0,1 p.p. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. Z punktu widzenia pracodawców oznacza to mały wybór kandydatów do zatrudnienia. W raporcie „The Perfect Match” SD Worx czytamy, że co czwarta firma w Polsce boryka się z niedoborem pracowników, który przekłada się na brak realizacji zadań. Aż 34 proc. organizacji postrzega pozyskiwanie nowych kandydatów jako wyzwanie, a 69 proc. obawia się, że sytuacja na rynku pracy będzie w przyszłości tak samo ciężka, jeśli nie trudniejsza. Co przedsiębiorcy mogą zrobić, aby przyciągać kandydatów? Według badań duże znaczenie ma to, jak są postrzegani na rynku pracy. Szukający pracy mają wobec pracodawców konkretne oczekiwania.
- Najlepsi kandydaci, a o takich właśnie walczą firmy i ich działy HR, poszukują pracodawców elastycznych, otwartych na zmiany oraz troszczących się o rozwój zawodowy i osobisty pracowników. Z naszych danych wynika, że niemal co drugi pracownik jest świadomy, że musi się szkolić i podnosić swoje kompetencje, aby zwiększyć atrakcyjność na rynku pracy. Z kolei menedżerowie w firmach cenieni są przez członków zespołu za kompetencje miękkie, wspieranie w rozwoju karier i otwartość – mówi Paulina Zasempa, kierownik regionalny ds. zarządzania ludźmi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w firmie SD Worx.
Weź udział w 8. edycji konferencji “Recrutment Days 2024”, 24-25 kwietnia 2024 r. w Warszawie >>
Jak czytamy w raporcie Employer Brand Research 2023 opracowanym przez Randstad, wśród elementów stanowiących o atrakcyjności danej firmy na pierwszym miejscu niezmiennie są wysokie wynagrodzenie i benefity (73 proc.). Na kolejnych znajdziemy przyjazną atmosferę pracy (64 proc.), która w ciągu ostatnich lat staje się coraz ważniejszym czynnikiem wyboru, oraz stabilność zatrudnienia (62 proc.). Czwartą pozycję zajmuje możliwość rozwoju kariery (58 proc.). Pracownicy coraz częściej wskazują na chęć udziału w szkoleniach – w porównaniu do lat 2016-2018 tegoroczny wynik jest dwukrotnie wyższy (50 proc. vs. 20-26 proc.).
- W sytuacji, w której dziś konkurujemy o pracowników, potrzebujemy zbudować efektywne i angażujące środowisko pracy, w którym ludzie czują się potrzebni, doceniani, a ich praca ma sens. Muszą wiedzieć, że to, co robią, robią dobrze i jest to zauważane. Istnieją różne powody, dla których decydują się na karierę zawodową lub pozostanie w danej firmie. Nie zawsze chodzi o stabilność zatrudnienia czy bezpieczeństwo finansowe. Jest wiele osób, które czują się w swojej pracy szczęśliwi i chcą w niej pozostać – mówi Radek Drzewiecki, szef Youniversity.
Połączyć pokolenia
Zdarza się, że w jednym miejscu pracy można spotkać przedstawicieli kilku generacji zatrudnionych, których oczekiwania są niekiedy odmienne. Raport Employer Brand Research wskazuje, że stabilność zatrudnienia jest najbardziej istotna dla milenialsów i przedstawicieli pokolenia baby boomers. Z kolei na dobrą reputację firmy bardzo dużą uwagę zwracają uwagę zwracają zatrudnieni z generacji Z. Dla nich bardzo ważna jest również przyjazna atmosfera pracy. Jak wynika z badań, z wiekiem waga tego czynnika się zmniejsza.
- Młode pokolenia w sposób znaczący przyczyniły się do ewolucji podejścia do pracy. Zmiana pokoleniowa i wielopokoleniowość zespołów są obecnie dużym wyzwaniem dla pracodawców. Kluczowe zdaje się być zrozumienie, że różnorodność jest ważna dla organizacji. Niektóre zespoły składają się bowiem z przedstawicielami aż czterech pokoleń. Dlatego otwartość i współpraca pomiędzy przedstawicielami różnych generacji powinna być wpisana w DNA każdej organizacji. Chodzi o otwartość zarówno w aspekcie społecznym, kulturowym, jak i mentalnym – zauważa Radek Drzewiecki.
Badania potwierdzają, że różnorodność i inkluzywność miejsca pracy to jeden z aspektów zatrudnienia znacząco wpływających na dobre samopoczucie i efektywność pracowników. To również czynnik odgrywający istotną rolę w budowaniu silnej marki pracodawcy. Dla 46 proc. respondentów raportu Randstad ważne jest, aby pracować dla firmy, która aktywnie wspiera równość, różnorodność i integrację. Dlatego warto, aby pracodawcy angażowali się w ten aspekt zatrudnienia.
Priorytetem elastyczność
Pracownicy oczekują elastyczności w wykonywaniu obowiązków służbowych - pandemiczny czas przyzwyczaił ich do pracy z domu. Wielu pracodawców podąża za potrzebami zatrudnionych także w tej kwestii. Z raportu „The Perfect Match” wynika, że na szczycie listy benefitów, które chcą zapewniać przedsiębiorcy, wciąż znajduje się elastyczne zarządzanie czasem pracy. Stawia na nie aż 32 proc. pracodawców. To wciąż sporo, ale mniej niż w ubiegłym roku – wówczas elastyczny czas pracy był na szczycie priorytetów dla 34,7 proc. firm.
- Aż czterech na 10 pracowników preferuje pracę z domu, zaś tylko ok. 20 proc. woli wykonywać swoje obowiązki w biurze. Dodatkowo aż 60 proc. zatrudnionych wykazuje zainteresowanie rozwiązaniem nielimitowanych dni urlopowych. To rysuje nowe wyzwania przed działami HR polskich firm. Niezmiennie jednak, aby utrzymać zaangażowanie i lojalność członków zespołu, pracodawcy muszą wspierać ich w rozwoju. Brak szkoleń i możliwości realizowania ścieżki kariery w ramach organizacji jest tym, na co skarżą się osoby rozważające zmianę pracy – wskazuje Paulina Zasempa.