Główna nagroda dla firmy DAC oraz wyróżnienia dla spółek Seta Hali Europa i Souvre Internationale – to rozstrzygnięcia w kategorii Debiutant na rynkach zagranicznych.
Nagroda główna: DAC
Działająca w branży IT firma DAC pierwsze kroki w ekspansji zagranicznej stawiała w ramach partnerstw w międzynarodowych projektach B+R, rozwijając równolegle swoje produkty i usługi. Umożliwiło to nawiązanie silnych relacji z zagranicznymi spółkami, dzięki czemu zespół firmy mógł uczyć się i korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych. Szefostwo od początku zakładało, że firma powinna rozwijać się globalnie.

– Jeśli produkt czy usługa ma potencjał globalny, nie ma potrzeby tracić czasu na ograniczanie się tylko do polskiego rynku. Rozwijamy się zgodnie ze stwierdzeniem znanego uczonego i ekologa Rene Dubosa – myśl globalnie, działaj lokalnie. Dzisiaj sprzedajemy swoje produkty i usługi m.in. w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Serbii, Austrii i USA, a przychody z projektów zagranicznych stanowią więcej niż 70 proc. naszych wszystkich wpływów – mówi Przemysław Szleter, prezes zarządu DAC.
W latach 2018-19 procentowy udział sprzedaży za granicę wzrósł w DAC z 0 do 23 proc. Roczna wartość sprzedaży poza Polskę sięga 2,2 mln zł. W ostatnim czasie firma otworzyła przedstawicielstwo w Szwajcarii. Rozpoczęła też kampanię marketingową w USA. Kolejny sukces to nawiązanie współpracy z niemiecką firmą, która wprowadza produkty DAC do Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Francji. Kapituła konkursu Polska Firma-Międzynarodowy Czempion doceniła spółkę również za innowacyjność.
Chodzi m.in. o nowoczesny system informatyczny przeznaczony do wspierania procesów logistycznych w firmach, w których występuje potrzeba nawigacji, organizacji i optymalnego planowania tras. Stworzone przez nią rozwiązania umożliwiające pełne wykorzystanie technologii geoinformacyjnej (GPS) i narzędzi GIS (system informacji geograficznej) do optymalizacji transportu – również w warunkach terenowych, których nie obejmują standardowe systemy nawigacyjne – są unikatowe w skali światowej.
– Najnowszym wyzwaniem, z którym wiążemy duże nadzieje dotyczące ekspansji zagranicznej, jest komercjalizacja technologii cyfrowej notaryzacji danych oparta na blockchainie w branży ubezpieczeniowej i bankowej. Nasza zaledwie 10-miesięczna spółka-siostra, rexs.io, realizuje wdrożenia pilotażowe z klientami ze Szwajcarii, Niemiec, USA, Włoch i Portugalii – mówi Przemysław Szleter.
Dodaje, że firma od początku działalności starała się pozyskiwać dużych klientów zagranicznych.
– Dzięki temu dzisiaj DAC to biznes międzynarodowy, ale z bazą dowodzenia i zapleczem technologicznym w Gdańsku. I tego się trzymamy. Wierzymy w mocne kompetencje technologiczne polskich inżynierów. Jesteśmy przykładem tego, że również małe polskie firmy mogą budować swoją silną pozycję na rynku globalnym – mówi Przemysław Szleter.
Wyróżnienie: Seta Hali Europa
Firma zajmuje się produkcją wykładzin i dywanów. Została wyróżniona za imponujące zwiększenie liczby krajów, do których eksportuje swoje towary, a także ambitne planu dalszej ekspansji, również na rynki pozaeuropejskie. Obecnie sprzedaje swoje produkty na 20 rynkach, m.in. w Algierii, Australii, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Nigerii i Nepalu.
Wyróżnienie: Souvre Internationale
Souvre Internationale to producent kosmetyków, który sprzedaje je do 27 krajów. Firma została doceniona przede wszystkim za wykorzystanie unikalnego produktu, jakim jest trudno dostępny kolagen naturalny. Wpisał się on idealnie w potrzeby klientów zagranicznych. Ponadto firma bardzo angażuje się we wsparcie szkoleniowe swoich partnerów biznesowych.
© ℗