18,4 mln — tylu pasażerów skorzystało z usług PKP Intercity w I kw. 2025 r. To o 10 proc. więcej niż w I kw. 2024 i aż 34 proc. więcej niż w I kw. 2023 r. Spółka średnio przewozi 204 tys. osób dziennie, a najwięcej przewiozła 21 marca — aż 263 tys.
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, prognozuje, że w ciągu najbliższych godzin, kiedy pasażerowie zaczną wyjeżdżać na Święta Wielkanocne, marcowy rekord zostanie pobity. Na Wielkanoc PKP Intercity przygotowały 40 dodatkowych pociągów, a 38 pojedzie wydłużonymi trasami.
Tabor i serwis
Rosnąca liczba pasażerów zachęca przewoźnika do inwestycji. Niedawno odebrał tabor wart około 2 mld zł, a przygotowuje się do odbioru kolejnych zbudowanych i zmodernizowanych składów. W ubiegłym roku podpisał umowy na inwestycje w tabor i infrastrukturę, np. rozbudowę zapleczy utrzymaniowych o wartości około 10 mld zł, i przygotowuje się do kolejnych.
— Do 2030 r. planujemy zainwestować ponad 20 mld zł — mówi Janusz Malinowski, dodając, że jeszcze na 17 kwietnia jest planowane zaproszenie wykonawców do składania ofert w przetargu na pojazdy piętrowe, a tuż po nim ruszy przetarg na pociągi dużych prędkości mogące jeździć 250-300 km/h.
Około 17 mld zł trafi na zakup i modernizację taboru, a reszta na rozwój punktów jego utrzymania. Zwiększanie liczby pojazdów wymaga bowiem rozwoju potencjału do ich bieżącej obsługi i remontów.
Zysk w górę
Dagmara Zawadzka, wiceprezes PKP Intercity, informuje, około 10 proc. inwestycji pokrywają dotacje z KPO. Marcin Karasiński, członek zarządu przewoźnika, precyzuje, że spółka otrzymała już 874,5 mln zł w ramach refundacji z unijnego programu i wkrótce spodziewa się kolejnych transz.
Ważnym źródłem finansowania inwestycji będą także kapitały własne przewoźnika. Dagmara Zawadzka oznajmiła, że ubiegłoroczny skonsolidowany wynik wyniósł 264 mln zł wobec 92 mln zł w 2023 r. Zostanie on przeznaczony na kapitał, zapewniając wkład własny na inwestycje. Zarząd prowadzi negocjacje dotyczące pozyskania finansowania dłużnego na inwestycje i wkrótce przedstawi szczegóły.
Wartość inwestycji jest niemal dwukrotnie wyższa niż suma bilansowa spółki. Inwestycje w tabor i zaplecza serwisowe nie tylko zwiększą dostępność pojazdów i komfort jazdy pasażerów, ale podniosą także wartość firmy.