Dobre perspektywy

Bartosz Ptach
30-03-2006, 00:00

North Coast działa na rynku FMCG (szybko rotujące produkty codziennego użytku). CAL Company Assistance, firma analizująca ten rynek, wycenia jego wartość w Polsce na 128 mld zł. Blisko trzy czwarte tej kwoty przypada na artykuły spożywcze i napoje. Perspektywy dla branży są niezłe. Dane GUS wskazują na poprawę nastrojów konsumenckich i możliwość wzrostu konsumpcji indywidualnej.

Od kilku miesięcy wskaźniki koniunktury konsumenckiej sygnalizują poprawę sytuacji polskich rodzin. W lutym wskaźnik ten wzrósł do –19,4 proc. To o 2,6 pkt proc. wyżej niż w styczniu i 11,4 pkt proc. więcej niż w lutym 2005 r. Wartość ujemna oznacza, że nadal więcej gospodarstw nastawionych jest pesymistycznie (skrajne wartości to –100 i +100). Ważne jednak, że optymistów przybywa. Pozytywnie wygląda też ocena przyszłej sytuacji. Tu wskaźnik wynosi –3,6 proc. i jest o 2,3 pkt proc. wyższy niż w styczniu i 9,8 pkt proc. wyższy niż przed rokiem.

Polski rynek różni się strukturą od zachodnich. Dominują tam hipermarkety i supermarkety, czyli nowoczesne kanały dystrybucji. W Polsce największy udział (prawie połowę) w dystrybucji ma kanał tradycyjny (sklepy małe i średnie). Kanał nowoczesny ma 28- -procentowy udział, a alternatywny około 25 proc. (hotele, restauracje). Duże rozproszenie ludności w naturalny sposób zmusza do utrzymywania niewielkich lokalnych sklepów. Polacy robią mniejsze zakupy, za to częściej. Nic dziwnego — lokalne sklepy były od zawsze, a wielkie hipermarkety powstają dopiero od kilku lat. Nasze przyzwyczaje- nie do tradycyjnego handlu pozwala North Coast optymistycznie patrzeć w przyszłość. Tym bardziej że tu producenci i hurtownie mogą liczyć na wyższe marże i krótsze terminy płatności niż w hipermarketach.

Szybciej natomiast zmienia się układ na rynku hurtowym FMCG, który ostatnio uległ silnym przemianom. W ostatnich 10 latach liczba hurtowni spadła o ponad połowę, z 20 do 9 tys. To efekt silnej konkurencji, która eliminuje z rynku mniejsze podmioty, o słabszej kondycji finansowej. Tylko sześć firm na rynku ma ogólnokrajowy zasięg. Wydaje się więc, że zarówno rynek hurtowy, jak i detaliczny jest atrakcyjny dla inwestorów — ze względu na spory potencjał w porównaniu z krajami Unii Europejskiej. Tendencja zmian w strukturze kanałów dystrybucji doprowadzi do dalszych przetasowań wśród obecnych na tym rynków podmiotów. North Coast mógłby to wykorzystać, przejmując plajtujące hurtownie czy sklepy lub wykupując zmęczoną walką konkurencję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dobre perspektywy