Pod koniec stycznia PKP Intercity ogłosiły tzw. RFI, czyli zapytanie o informacje dotyczące dostawy i utrzymania profesjonalnego i w pełni funkcjonalnego centralnego systemu sprzedaży biletów wraz z modułem rezerwacyjnym.
- RFI spotkało się z dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Odpowiedzi przesłało siedem firm – informuje Katarzyna Grzduk, rzeczniczka przewoźnika.
Odpowiedź złożyły: Atos Polska, czeska ČD - Informační Systémy, Euvic Solutions, krakowskie Opsenio, spółka warszawska Pretius Software, estońska Turnit OÜ oraz PKP Informatyka.
RFI to nie przetarg – na jego podstawie zamawiający chce uzyskać wiedzę m.in. na temat ceny poszczególnych elementów systemu i jego wdrożenia. Zwykle taka procedura poprzedza ogłoszenie formalnego postępowania, nie oznacza jednak, że zamówienie na pewno trafi na rynek. Na razie PKP Intercity analizują odpowiedzi. Potem podejmą decyzję o ewentualnym przetargu, jego formie i terminie.

Opublikowane w styczniu RFI zelektryzowało rynek wzbudzając jednocześnie konsternację wykonawców i kolejarzy. To dlatego, że PKP Informatyka - spółka świadcząca usługi IT dla PKP Intercity, zajmująca się m.in. utrzymaniem i rozwojem leciwego systemu rezerwacji i sprzedaży biletów KURS - od ubiegłego roku prowadzi postępowanie na…. zakup modułu rezerwacyjnego w ramach budowy Systemu Centralnego Rezerwacji Miejsc i Sprzedaży Biletów.
Firma otrzymała zgłoszenia od 20 potencjalnych dostawców, wśród nich byli tacy giganci jak Oracle, Thales i Siemens Mobility. Z tego szerokiego grona wyłoniono tzw. krótką listę. Według nieoficjalnych informacji „PB” znalazły się na niej trzy podmioty, m.in. T-Systems z rozwiązaniem IBM i ASEC. Według wcześniejszych zapowiedzi PKP Informatyka trwający obecnie trzeci etap przetarg, „od którego uzależniony jest wybór wykonawcy”, powinien zakończyć się w marcu.
Ewentualny przetarg PKP Intercity zagraża interesom kolejowej spółki IT. W 2020 r. 28 proc. jej przychodów pochodziło ze świadczenia usług przewoźnikowi, który - zdaniem rozmówców „PB” - przejmując inicjatywę, prawdopodobnie próbuje przełamać monopol. W niedawnej rozmowie z Rynkiem Kolejowym Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity poinformował, że nowy systemu sprzedaży biletów ma być wdrożony w ciągu dwóch lat.