Dziewczęta z domów dziecka mogą mieć łatwiejszy start na rynku pracy

Patrycja Pustkowiak
opublikowano: 2021-12-10 13:24

Podopieczne placówek wychowawczych zazwyczaj mają trudniejszy start w życie zawodowe. Dlatego niektóre fundacje prowadzą skierowane do nich programy edukacyjne, które mają go ułatwić. Najciekawsze to Fun.Tech.Future Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i firmy Sephora oraz Uniwersytet Sukcesu, za którym stoi Fundacja Digital University.

Zawody przyszłości:
Zawody przyszłości:
Fundacja Digital University pomaga edukacyjnie, ułatwiając dziewczętom start zawodowy i znalezienie pracy w przyszłościowych branżach, takich jak IT, programowanie, digital marketing, a w przyszłym roku cybersecurity.
materiały prasowe

Lampka nocna w kształcie sympatycznego zwierzątka – w tym roku to miś polarny – jaką w okresie świątecznym można kupić przy kasach Sephory, to nie tylko ozdoba domu, lecz także realna pomoc dla setek potrzebujących. A konkretnie dla dziewcząt z domów dziecka i rodzin zastępczych, które dzięki wpływom ze sprzedaży tych przedmiotów, przekazywanych Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, mogą liczyć na lepszy start zawodowy. Na tym polega prowadzony przez fundację program Fun.Tech.Future, czyli pomoc edukacyjno-zawodowa dla pochodzących z różnych stron Polski – dużych miast i wsi – dziewcząt w wieku od 18 do 21 lat. W tym roku Sephora angażuje się w jego czwartą edycję.

Świąteczna pomoc:
Świąteczna pomoc:
Wpływy ze sprzedaży lampek nocnych Sephora przekazuje Fundacji Sukces Pisany Szminką. Dzięki temu dziewczęta z domów dziecka i rodzin zastępczych mogą liczyć na lepszy start zawodowy. Na tym polega prowadzony przez firmę i fundację program Fun.Tech.Future.
materiały prasowe

– Dlaczego? Ponieważ chcemy pomóc wyrównywać szanse m.in. w dostępie do rynku pracy różnym grupom, które są w pewien sposób wykluczone społecznie. Sephora od lat wspiera kobiety przez akcje i programy społeczne, np. Classes for Confidence, Sephora Accelerate czy dotowanie szkół dla dziewcząt w Kambodży. Polski Fun.Tech.Future bardzo silnie wpisuje się w kierunek, który obraliśmy, dlatego w 2018 r. postanowiliśmy realizować go wspólnie z naszym partnerem – Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką – wyjaśnia Sergiusz Osmański, dyrektor artystyczny i PR Sephora Polska.

Z myślą o przyszłości

Olga Legosz, wiceprezeska fundacji, która wraz z platformą DomyDziecka.org zaprasza dziewczyny do udziału w programie, podkreśla, że jest bardzo potrzebny, bo osoby wychodzące z placówek wychowawczych są często pozostawione same sobie i mają duże trudności w odnalezieniu się na rynku pracy. Nie wiedzą, jak założyć własną działalność gospodarczą, a nawet jak napisać dobre CV. Nie tylko nie mają doświadczenia zawodowego, ale i pewności siebie, motywacji do pracy.

– Zdajemy sobie sprawę, że nasze szkolenie nie zastąpi wieloletniej edukacji, ale staramy się pomóc choć w jakiejś mierze. I to przynosi efekty – zapewnia Olga Legosz.

Program Fun.Tech.Future to wiele działań, które mają pomóc młodym kobietom wejść na rynek pracy, czyli nabyć wiedzę i motywację do zawodowego działania oraz niezbędne ku temu kompetencje. W tym celu fundacja organizuje warsztaty w kilku miastach Polski, kursy zawodowe – stacjonarne i online, płatne staże i mentoring dla najzdolniejszych uczestniczek. W czasie zajęć dziewczęta mogą się spotkać z psychologami i popracować nad pewnością siebie, a także nauczyć się, jak napisać dobre CV i list motywacyjny, na co należy zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy podczas podpisywania umowy o pracę. Podopiecznym oferowane są także szkolenia, jak skutecznie się przebranżowić: dla organizatorów szczególnie ważne są zawody przyszłości, dlatego uczą kursantki obsługi social mediów czy podstaw programowania. Zapewniają im nawet konsultacje z makijażystkami Sephory, podpowiadającymi, jak zadbać o wizerunek.

Trudny rok 2020:
Trudny rok 2020:
Zastanawialiśmy się, czy przeniesienie szkoleń, spotkań do świata online spotka się z zainteresowaniem dziewcząt, czy będą miały dostęp do narzędzi, jednak frekwencja na warsztatach i webinarach z ekspertami była bardzo duża – mówi Sergiusz Osmański, dyrektor artystyczny i PR Sephora Polska.
materiały prasowe

Wyzwaniem była pandemia, która utrudniła nie tylko sposób prowadzenia zajęć, uniemożliwiając stacjonarne, lecz także skomplikowała formułę zbierania funduszy, ponieważ galerie handlowe, a więc i stacjonarne perfumerie Sephory, były przez kilka tygodni zamknięte. Sprzedaż lampek była wówczas możliwa jedynie online. Na szczęście fundacja, w której pracuje Olga Legosz, znalazła rozwiązanie.

– W tym trudnym czasie do pozyskiwania funduszy wykorzystałam swoje konto na Instagramie: nomadmum81. Ma duży zasięg, więc za jego pośrednictwem zachęcałam do kupienia lampki na sephora.pl. Zajęcia i warsztaty dla uczestniczek edycji 2021 prowadzone były online. Oczywiście nie jest to idealna forma, bo trudniej wtedy nawiązać relację, zdobyć zaufanie uczestniczek. Pamiętajmy, że to osoby, które w życiu nie miały dobrych doświadczeń z dorosłymi – opowiada wiceprezeska organizacji.

Wyzwania czasów pandemii

Również Sergiusz Osmański przyznaje, że 2020 r. był wyzwaniem dla programu prowadzonego wraz z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką.

– Zastanawialiśmy się, czy przeniesienie szkoleń, spotkań do świata online spotka się z zainteresowaniem dziewcząt, czy będą miały dostęp do narzędzi, jednak frekwencja na warsztatach i webinarach z ekspertami była bardzo duża – wspomina dyrektor artystyczny i PR Sephora Polska.

Dodaje, że były też plusy: dzięki formie online w warsztatach mogły wziąć udział również osoby z małych miejscowości i wiosek, które podczas poprzednich edycji miały problem z dotarciem do Warszawy czy innych dużych miast, w których odbywały się spotkania Fun.Tech.Future.

– Mam nadzieję, że przyszłość tego programu to właśnie hybrydowa forma spotkań – mówi Sergiusz Osmański.

Jak dbać o wizerunek:
Jak dbać o wizerunek:
Kinga Guzdaj, ekspertka Sephora Polska, prowadzi online warsztaty makijażu dla uczestniczek programu Fun.Tech.Future.
materiały prasowe

Firma planuje powrót do formuły płatnych staży w perfumeriach – w pierwszej edycji programu, przed pandemią, pięć uczestniczek mogło zdobywać doświadczenie w branży retail pod okiem mentorów z Sephory.

Od startu programu pomocą objęto już 310 dziewcząt. Feedback, jaki otrzymują organizatorzy od uczestniczek kursów, wskazuje, że szkolenia przekładają się na późniejsze sukcesy zawodowe.

– Ich opinie i reakcje po odbytych kursach potwierdzają, że zwiększyło się ich poczucie własnej wartości, wiara w siebie, wiedzą już, jak napisać CV czy rozpocząć poszukiwanie pracy. Te młode kobiety albo się przebranżowiły, albo po raz pierwszy stanęły do walki o aktywizację zawodową i ją wygrały – twierdzi Olga Legosz.

Walka o siebie

Program prowadzony wspólnie przez Sephorę i Fundację Sukcesu Pisanego Szminką nie jest jedyny tego typu w Polsce. Fundacja Digital University podejmuje podobne działania na rzecz dziewcząt w wieku 18-25 lat, które wychowały się w domach dziecka, rodzinach zastępczych czy tych z problemami materialnymi. Rekrutacja jest otwarta, fundacja dzwoni do placówek i opowiada o programie, współpracuje z MOPS-ami i innymi organizacjami. Podopieczne domów dziecka mogą też czerpać informacje z internetu – aby wziąć udział w programie, muszą wypełnić formularz zgłoszeniowy. Wtedy Digital University zaprasza je na rozmowy rekrutacyjne i wyłania tyle uczestniczek, ilu może sfinansować udział w programie. Zgłasza się zwykle około 250 dziewcząt, a finansowanie pozwala na przyjęcie mniej więcej stu.

Oferty i rekomendacje:
Oferty i rekomendacje:
Fundacja Digital University, której prezeską jest Elżbieta Wojciechowska, rekomenduje pracodawcom swoje podopieczne po zakończeniu kolejnych edycji programu. Uczestniczki otrzymują oferty stażu, a nawet pracy.
materiały prasowe

Program wystartował w 2019 r., teraz odbędzie się trzecia edycja.

– Próbujemy im pomagać edukacyjnie, ułatwiając start zawodowy i znalezienie pracy w przyszłościowych branżach, jak IT, programowanie, digital marketing, a w przyszłym roku cybersecurity. Udział w projekcie to dla każdej dziewczyny prawie rok pracy. Zaczynamy ją zawsze w lipcu, organizując turnusy szkoleniowe w kilku miastach. Uczestniczkom pokrywamy koszty przyjazdu, noclegów, wyżywienia i pracujemy nad ich wiarą we własne możliwości, poczuciem wartości, po to, by uwierzyły, że zmiana w życiu jest możliwa – opowiada Elżbieta Wojciechowska, prezeska fundacji Digital University.

Świadome wybory

Przez tydzień dziewczęta odbywają spotkania z mówcami motywacyjnymi, psychologami, ludźmi biznesu, którzy pomagają im świadomie wybrać ścieżkę edukacyjną w programie. Potem wracają do domów, a Fundacja Digital University dobiera im mentorów, którzy potrafią podpowiedzieć, co dalej robić, gdzie szukać pracy itp. Elżbieta Wojciechowska dodaje, że ta praca trwa około pół roku, a z mentorami można się spotykać stacjonarnie bądź online.

W listopadzie przychodzi czas na prowadzone w internecie kursy merytoryczne, które trwają od czterech do sześciu miesięcy i kończą się egzaminem. Po ich zakończeniu do uczestniczek programu kierowane są oferty staży czy nawet pracy, a Digital University rekomenduje pracodawcom swoje podopieczne.

Kraków:
Kraków:
Udział w projekcie Digital University to dla każdej dziewczyny prawie rok pracy. Zaczyna się zawsze w lipcu, a turnusy szkoleniowe odbywają się w kilku miastach.
materiały prasowe

Również i ten program natrafił na pewne komplikacje w związku z pandemią.

– Choć od początku podzielony był na część stacjonarną i online, to w 2020 r. zdecydowaliśmy się poprowadzić całość w formule internetowej. Nie do końca zdało to egzamin, bo wstępna część motywacyjna jest bardzo ważna, a w ten sposób trudno nad nią pracować – uważa Elżbieta Wojciechowska.

Organizatorzy przedsięwzięcia mają jednak nadzieję, że utrudnienia pandemiczne kiedyś się skończą, a ich pomoc będzie mogła być kontynuowana bez przeszkód.

– To bardzo ważne, bo mówimy o młodych, często ambitnych dziewczynach, które zasługują na dobry start w dorosłe życie. Chcemy mieć choć mały udział w tym, by im go ułatwić – podkreśla Elżbieta Wojciechowska.