Embraer brazylijski producent samolotów cywilnych, wojskowych i dla biznesu, pogodził się utratą umowy na samoloty krótkiego i średniego zasięgu z PLL LOT, którą ostatecznie podpisał z przewoźnikiem europejski Airbus. Ma jednak nadzieję na kontrakty z polskim sektorem obronnym. We wtorek podczas konferencji prasowej koncern podpisał porozumienie o współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) przy produkcji samolotu transportowego KC-390 Millennium.
Zbrojeniówka liczy na transfer technologii...
— Dziś świętujemy podpisanie memorandum o współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową. Polska jest dla nas strategicznym partnerem. (...) Nasza współpraca będzie się koncentrować na samolocie transportowym KC-390 Millennium i będzie dotyczyć produkcji komponentów, montażu i MRO [konserwacja, naprawa i eksploatacja — red.], budowie centrów szkoleniowych oraz badaniach i rozwoju z polską nauką — powiedział Joao Bosco Costa Jr., prezes Embraer Defence and Security.
Do tej pory na zakup KC-390 zdecydowały się m.in. Brazylia, Holandia, Czechy, Portugalia, Węgry, Austria, Korea Południowa, Słowacja i Szwecja.
MON od kilku lat myśli o przebudowie wojskowej floty. Obecnie trzon transportowy polskiego wojska stanowią wiekowe amerykańskie C-130 Hercules oraz hiszpańskie Casy. Decyzja o wyborze jeszcze nie zapadła — rozmowy z Ministerstwem Obrony Narodowej (MON) są w toku.
— Współpraca ma charakter warunkowy. Jeśli resort obrony zdecyduje się na wybór Embraera, zostaniemy włączeni w produkcję KC-390 Millennium. Nasza zbrojeniówka może zyskać kluczowy transfer technologii, m.in. w zakresie obsługi silników, awioniki oraz wsparcia technicznego — mówi Jan Grabowski, wiceprezes PGZ.
Według niego do współpracy z brazylijskim producentem mogłyby zostać włączone Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne w Warszawie oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Kaliszu, które należą do PGZ.
...a Embraer na unijny instrument SAFE
Embraer pokłada nadzieje w unijnym instrumencie finansowym SAFE o wartości 150 mld EUR, który ma wzmocnić zdolności obronne Europy, z którego Polska otrzyma prawie 44 mld EUR. Pożyczki są przeznaczone tylko dla krajów unijnych, ale w zamówieniach mogą uczestniczyć także kraje spoza Europy, które podpisały partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, a są to m.in. Kanada, Japonia, Korea Południowa.
Joao Bosco Costa Junior podkreśla, że 75 proc. części do KC-390 Millennium jest produkowanych w Europie, a tylko 25 proc. w Brazylii i USA.
Oferta dla przemysłu i rynku pracy
Brazylijski koncern działa na polskim rynku od 26 lat, stworzył nad Wisłą ponad 1,3 tys. miejsc pracy oraz współpracuje z 18 lokalnymi dostawcami. Fotele do jego samolotów są produkowane w Świebodzinie, pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a kluczowe komponenty silników w Kaliszu.
— Embraer jest w szczególnym momencie swojej działalności. Nasz światowy portfel zamówień rośnie i chcemy zwiększyć zdolności produkcyjne. Jeśli Polska wybierze naszą ofertę, zacieśnimy współpracę z polskim przemysłem. Możemy tu stworzyć dodatkowe ponad tysiąc miejsc pracy dla specjalistów. Od ewentualnego podpisania umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej będziemy w stanie dostarczyć pierwszy KC-390 Millennium w ciągu 30 miesięcy — mówi prezes Embraer Defence and Security.
W marcu Embraer podpisał list intencyjny z Siecią Badawczą Łukasiewicz-Instytutem Lotnictwa, który zakłada współpracę w obszarze badań i rozwoju w zakresie materiałów oraz nowych technologii.
Embraer jest trzecim producentem samolotów na świecie. Zatrudnia ponad 20 tys. osób oraz jest notowany na giełdach w Nowym Jorku i Sao Paulo. W ubiegłym roku dostarczył 206 samolotów, zanotował 6,4 mld USD przychodów, które w 2025 r. mają sięgnąć 7-7,5 mld USD. Koncern produkuje samoloty cywilne, wojskowe, biznesowe i szkoleniowe.
Ten rok był dla Embraera wyjątkowy, ponieważ podpisał umowy na dostawę maszyn do Japan Airlines, SAS oraz amerykańskich przewoźników United Airlines i SkyWest. Na koniec III kw. Embraer dostarczył 62 samoloty, a portfel zamówień, wraz z opcją na dodatkowe dostawy, przekroczył 50 mld USD.
