Etyka musi być integralną częścią strategii firm

Marcin Klimczak, Partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć
opublikowano: 23-09-2018, 22:00

Już po raz 5. rozpoczynamy konkurs „Etyczna Firma”, dzięki któremu mamy możliwość zwracania szczególnej uwagi na rolę wartości etycznych w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Laureaci z poprzednich lat udowodnili, że uczciwość nie może być tylko hasłem, trzeba o nią zadbać. Buduje się ją poprzez właściwą kulturę organizacyjną, edukację, a także dojrzałe i odpowiedzialne przywództwo. Jestem dumny, że PwC od początku jest partnerem merytorycznym tego konkursu, realizując nasz cel, jakim jest budowanie zaufania i rozwiązywanie kluczowych problemów współczesnego świata.

Wiele osób może się zastanawiać, czy biznes w Polsce, na obecnym etapie jego rozwoju, nadal potrzebuje tego typu inicjatyw. Zdecydowanie tak! Z naszego raportu „Kto i jak okrada polskie firmy” wynika, że aż 43 proc. polskich przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch lat padło ofiarą nieetycznych zachowań. Nawet jeśli trend jest spadkowy, skala nadużyć nadal jest ogromna. Musimy pamiętać, że etyka w biznesie musi być wartością nadrzędną, ponieważ jest podstawą nie tylko zdrowego przedsiębiorstwa, ale też zdrowej i stabilnej gospodarki, co powinno być priorytetem dla nas wszystkich.

Warto w tym miejscu wspomnieć także, że pozytywny wkład w rozwój etycznego biznesu mają tzw. sygnaliści, czyli osoby, które niesą obojętne na potencjalne nieprawidłowości w swoim miejscu pracy. Nasze badanie wykazało, że aż 45 proc. nadużyć w polskich przedsiębiorstwach zostało wykrytych dzięki dobrowolnym zgłoszeniom. Jeszcze dwa lata temu wskaźnik ten wynosił zaledwie 9 proc. Rosnąca liczba zgłoszeń to dowód na odpowiedzialne kształtowanie kultury organizacyjnej polskich firm. Cieszy też fakt, że w polskim porządku prawnym znalazły się mechanizmy wzmacniające rolę sygnalistów i zapewniające im ochronę.

Inną ważną zmianą w prawie z tego obszaru jest przygotowywana nowelizacja ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Celem zmian jest zwiększenie efektywności narzędzi służących zwalczaniu nadużyć gospodarczych i skarbowych oraz wzmocnienie w przedsiębiorcach poczucia odpowiedzialności za prowadzoną przez nich działalność. Planowane kary pieniężne za czyn zabroniony mogą wynieść nawet 60 mln zł. Firmy będą musiały jeszcze lepiej zabezpieczać się przed występowaniem nadużyć, m.in. przeprowadzając audyty zgodności i ryzyka.

W tegorocznej edycji konkursu postanowiliśmy wprowadzić kilka zmian. Przede wszystkim ograniczamy formalności i stawiamy na bezpośredni kontakt z firmami i ich pracownikami, co pozwoli lepiej poznać rozwiązania funkcjonujące w praktyce. Druga zmiana dotyczy najmniejszych firm. W ubiegłorocznej edycji aż 35 proc. zgłoszeń pochodziło od małych przedsiębiorstw, które często nie mają funduszy na prowadzenie szeroko zakrojonych działań promujących etyczne postawy czy na wdrażanie skomplikowanych systemów kontrolujących. Dla nich, a także dla mikroprzedsiębiorców, stworzyliśmy specjalną, krótszą wersję ankiety zgłoszeniowej, która ułatwi im przystąpienie do konkursu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Klimczak, Partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Etyka musi być integralną częścią strategii firm