Etyka musi być integralną częścią strategii firm

Marcin Klimczak, Partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć
opublikowano: 23-09-2018, 22:00

Już po raz 5. rozpoczynamy konkurs „Etyczna Firma”, dzięki któremu mamy możliwość zwracania szczególnej uwagi na rolę wartości etycznych w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Laureaci z poprzednich lat udowodnili, że uczciwość nie może być tylko hasłem, trzeba o nią zadbać. Buduje się ją poprzez właściwą kulturę organizacyjną, edukację, a także dojrzałe i odpowiedzialne przywództwo. Jestem dumny, że PwC od początku jest partnerem merytorycznym tego konkursu, realizując nasz cel, jakim jest budowanie zaufania i rozwiązywanie kluczowych problemów współczesnego świata.

Wiele osób może się zastanawiać, czy biznes w Polsce, na obecnym etapie jego rozwoju, nadal potrzebuje tego typu inicjatyw. Zdecydowanie tak! Z naszego raportu „Kto i jak okrada polskie firmy” wynika, że aż 43 proc. polskich przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch lat padło ofiarą nieetycznych zachowań. Nawet jeśli trend jest spadkowy, skala nadużyć nadal jest ogromna. Musimy pamiętać, że etyka w biznesie musi być wartością nadrzędną, ponieważ jest podstawą nie tylko zdrowego przedsiębiorstwa, ale też zdrowej i stabilnej gospodarki, co powinno być priorytetem dla nas wszystkich.

Warto w tym miejscu wspomnieć także, że pozytywny wkład w rozwój etycznego biznesu mają tzw. sygnaliści, czyli osoby, które niesą obojętne na potencjalne nieprawidłowości w swoim miejscu pracy. Nasze badanie wykazało, że aż 45 proc. nadużyć w polskich przedsiębiorstwach zostało wykrytych dzięki dobrowolnym zgłoszeniom. Jeszcze dwa lata temu wskaźnik ten wynosił zaledwie 9 proc. Rosnąca liczba zgłoszeń to dowód na odpowiedzialne kształtowanie kultury organizacyjnej polskich firm. Cieszy też fakt, że w polskim porządku prawnym znalazły się mechanizmy wzmacniające rolę sygnalistów i zapewniające im ochronę.

Inną ważną zmianą w prawie z tego obszaru jest przygotowywana nowelizacja ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Celem zmian jest zwiększenie efektywności narzędzi służących zwalczaniu nadużyć gospodarczych i skarbowych oraz wzmocnienie w przedsiębiorcach poczucia odpowiedzialności za prowadzoną przez nich działalność. Planowane kary pieniężne za czyn zabroniony mogą wynieść nawet 60 mln zł. Firmy będą musiały jeszcze lepiej zabezpieczać się przed występowaniem nadużyć, m.in. przeprowadzając audyty zgodności i ryzyka.

W tegorocznej edycji konkursu postanowiliśmy wprowadzić kilka zmian. Przede wszystkim ograniczamy formalności i stawiamy na bezpośredni kontakt z firmami i ich pracownikami, co pozwoli lepiej poznać rozwiązania funkcjonujące w praktyce. Druga zmiana dotyczy najmniejszych firm. W ubiegłorocznej edycji aż 35 proc. zgłoszeń pochodziło od małych przedsiębiorstw, które często nie mają funduszy na prowadzenie szeroko zakrojonych działań promujących etyczne postawy czy na wdrażanie skomplikowanych systemów kontrolujących. Dla nich, a także dla mikroprzedsiębiorców, stworzyliśmy specjalną, krótszą wersję ankiety zgłoszeniowej, która ułatwi im przystąpienie do konkursu.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Klimczak, Partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć

Polecane