2 grudnia – w jubileuszowym roku 120-lecia Szkoły Głównej Handlowej (SGH) – uroczyście zakończyliśmy drugą edycję Biznesowej Książki Roku organizowanej przez „Puls Biznesu”. Mecenasem konkursu był Bank Pekao, a partnerami gali SGH i Targi Kielce.
Celem konkursu jest wyróżnienie publikacji akademickich, publicystycznych i poradnikowych, które wnoszą realną wartość do świata biznesu – inspirują, rozwijają kompetencje, pobudzają do refleksji i otwierają nowe perspektywy.
– Organizując go, chcieliśmy wesprzeć czytelników w wyborze wartościowych tytułów. To także sposób na wyróżnienie autorów i promocję wydawnictw działających na wymagającym rynku książki biznesowej – mówi prowadzący galę finałową Ignacy Morawski, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.
Do tegorocznej edycji zgłoszono niemal 100 książek z ponad 30 wydawnictw. Do drugiego etapu przeszło 21, które oceniały trzy zespoły jurorskie, zwracając uwagę na jakość merytoryczną, oryginalność, przejrzystość, praktyczność i styl
Kategoria naukowa: rozwój badań i praktyki
Książki zgłoszone w kategorii naukowej to akademickie i eksperckie analizy zjawisk, które stanowią filary dla strategicznego myślenia w biznesie i polityce. Ich lektura będzie inwestycją w głębsze rozumienie sił kształtujących jutro. Jurorzy – dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej, prof. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, honorowa prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, oraz Ignacy Morawski – nie przyznali jednak pierwszej nagrody ze względu na małą liczbę zgłoszeń w tej kategorii.
Drugie miejsce zajęła publikacja Wydawnictwa WEI – „Wzrost” Daniela Susskinda, natomiast dwa trzecie miejsca – ex aequo – otrzymały „Influencer marketing” Jacka Kotarbińskiego, książka opublikowana przez Wydawnictwo Naukowe PWN, i „Jak uniknąć demograficznej katastrofy” Bartosza Marczuka i Michała Kota, którą wydały Prześwity.
– W naszej uczelni ogromnie cenimy prace naukowe, które wpływają na rozwój badań i praktyki. Dlatego cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć konkurs także merytorycznie – mówi rektor Piotr Wachowiak, który wręczał nagrody w kategorii książka naukowa.
Poradniki: oryginalność, konkret i użyteczność
Wśród zgłoszeń nie brakowało wartościowych, niebanalnych i profesjonalnych poradników. Jurorzy – Przemysław Barankiewicz, szef polskiego oddziału Finax, wiceprezes CFA Society Poland, Michał Kanarkiewicz, strateg biznesowy i autor podcastu „Strategiczny Ruch”, i Karolina Guzińska, dziennikarka „Pulsu Biznesu” – przyznali, że wybór zwycięskiej publikacji nie był łatwy, bo każda z siedmiu nominowanych stanowiła impuls do rozwoju, działania i świadomego przywództwa.
Zwyciężyła książka „Wyprzedane” Daniela Priestleya wydana przez MT Biznes, doceniona za przejrzystość, strukturę oraz praktyczne podejście do tematu budowania przewagi rynkowej.
Drugim miejscem nagrodzono publikację Wydawnictwa Agora – „Pozytywna furia” Alicji Wysockiej-Świtały. Na trzecim miejscu uplasowało się „Postępuj słusznie, tu i teraz” Ryana Holidaya wydane przez Helion.
– Dobra książka poradnikowa musi oferować konkretną, wartościową radę, a nie tylko strumień myśli autora. Współczesny czytelnik oczekuje przejrzystości, ilustracji, wykresów i przemyślanej formy. Oryginalność to kolejny warunek – zbyt wiele publikacji powtarza te same idee – uważa Michał Kanarkiewicz.
Autorzy i wydawcy nagrodzeni w kategorii poradników odebrali dyplomy i statuetki z rąk Łukasza Koryckiego, zastępcy redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.
Publicystyka: zjawiska kształtujące rynek i społeczeństwo
Publicystyczne perełki – dogłębne analizy współczesnych zjawisk wpływających na gospodarkę, rynek pracy i społeczeństwo – wyłowili: Julia Patorska, partnerka i liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Deloitte, Jakub Sawulski, wicedyrektor departamentu strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, i Mirosław Konkel, dziennikarz „Pulsu Biznesu”.
Jednogłośnie zwyciężyły „Bóg techy” Sylwii Czubkowskiej wydane przez Znak Literanova – opowieść o wpływie wielkich technologii na społeczeństwo, administrację i codzienne życie.
Drugie miejsce przyznano książce „Kaput” Wolfganga Münchaua, którą opublikowały Prześwity. Na trzecim miejscu znalazła się „Supremacja” Parmy Olson wydana przez Post factum.
– Literatura biznesowa jest dla liderów ogromnym źródłem inspiracji i rozwoju. W naszym banku często wymieniamy się lekturami, co pomaga budować wspólny język w organizacji – podkreśla Marcin Gadomski, wiceprezes Banku Pekao, który wręczał nagrody w tej kategorii.
Grand Prix dla książki najlepszej z najlepszych
Do autorki „Bóg techów” trafiła również pierwsza w historii konkursu nagroda główna.
– Moja książka nie jest typowo biznesowa. Jest humanocentryczna. Napisałam ją, by potrząsnąć światem biznesu i przypomnieć, że nie ma dobrego biznesu bez myślenia o człowieku i wspólnocie – mówi Sylwia Czubkowska.
Ignacy Morawski podkreśla, że „Bóg techy” to publikacja wyjątkowa na polskim rynku. Włożono w nią ogrom wysiłku, jest bardzo odważna, a jednocześnie – co rzadkie w pisarstwie biznesowym – cechuje się bardzo dobrym, sprawnym, przejrzystym i wciągającym stylem.
– Gdyby została przełożona na inne języki, mogłaby odnieść międzynarodowy sukces – twierdzi zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.
Kolejna edycja BKR w planach
Po części oficjalnej goście pozostali w czytelni SGH na rozmowach kuluarowych. Wśród autorów, wydawców i jurorów czuć było satysfakcję z poziomu tegorocznych zgłoszeń i rosnące oczekiwania wobec kolejnej edycji konkursu.
– Ta nagroda jest docenieniem pracy zarówno autora, jak i wydawcy – podkreśla Sonia Draga, prezes Grupy Wydawniczej Sonia Draga, w której skład wchodzi Wydawnictwo Post factum.
Gdy emocje opadły, organizatorzy ogłosili to, czego wszyscy się spodziewali: już startują przygotowania do kolejnej odsłony konkursu.
Biznesowa Książka Roku 2026 właśnie zaczęła odliczanie.
Mark Twain zaproponował niegdyś własną definicję klasyki – to książki, które ludzie chwalą, ale ich nie czytają. Możemy pójść z tą myślą o krok dalej, ponieważ klasyka to książki, których braku znajomości się wstydzimy, ale często i tak nigdy po nie nie sięgniemy. Truizmem jest stwierdzenie, że klasykę warto znać. Tylko właściwie dlaczego? To oczywiście piękne sformułowania, środki wyrazu czy historie, ale też niewyczerpane źródło pomysłów i inspiracji. Pozycje występujące pod szyldem klasyki gwarantują rozwój czytelnika. Przewrotnie, pod pewnymi względami podobne do klasyki tytuły pozwalają nam poznać konkurs Biznesowa Książka Roku. Choć gatunki zgłaszanych do niego książek znacznie odbiegają tematyką od dzieł Szekspira, Prusa czy Austen, to mają przed sobą podobne założenia. Mają uświadomić czytelnika i sprawić, by na znane już zagadnienia spojrzał z nieco innej perspektywy. Mają pobudzić jego rozwój.
Przed autorami książek naukowych i publicystycznych, a nawet poradnikowych często staje podobne wyzwanie. Inna jest jednak skala trudności. Niewielu współczesnych autorów może się poszczycić magnetycznym nazwiskiem, które przyciąga czytelnicze rzesze do księgarnianych półek. Ten etap przychodzi z czasem, a czasem nigdy. Dlatego tak ważne są przedsięwzięcia podobne do Biznesowej Książki Roku – poprawiają przyciąganie, dzięki nim wiemy, że dana pozycja nas nie rozczaruje, a może nawet po jej ukończeniu z dumą postawimy ją na półce, by za jakiś czas chętnie do niej wrócić. Obecnie misja podobnych konkursów stała się szczególnie ważna ze względu na epidemiczny brak czasu. Nie chcemy ryzykować zmarnowaniem go na coś nieistotnego, pomijalnego.
41 proc. Polaków przyznało, że w 2024 r. przeczytało jedną lub więcej książek. Zatem 59 proc. nie przeczytało żadnej. Biznesowa Książka Roku ani żaden inny konkurs prawdopodobnie tego nie zmienią. A na pewno nie zmienią tego w rok czy dekadę. Mogą natomiast sprawić, że prawie połowa Polaków przeczyta coś wartościowego, co da im satysfakcję i motywację do tego, by za rok przeczytać więcej – zdobyć więcej informacji, inspiracji i pomysłów, które z sukcesem urzeczywistnią. Czy w takim razie warto organizować Biznesową Książkę Roku? Ja nie mam najmniejszych wątpliwości.
Poznaj publikacje nominowane i nagrodzone w konkursie na Biznesową Książkę Roku 2025. Zapraszamy!
Naukowe fundamenty dla przyszłych decyzji
Od nowatorskich teorii wzrostu gospodarczego w erze AI przez mechanizmy demograficzne i złożoność rynków po etyczne i społeczne aspekty marketingu i tożsamości plemiennej – wybraliśmy książki bazujące na solidnych podstawach teoretycznych i rzetelnych danych. Czytaj dalej...
Siedem poradników, które warto poznać
Od modeli mentalnych po pozytywną furię – oto książki inspirujące do zmian, innowacji i refleksji. Z tytułów zgłoszonych do BKR wybraliśmy takie, które pomagają lepiej myśleć, działać i przewodzić w życiu i biznesie. Czytaj dalej...
Siedem publicystycznych tytułów skłaniających do refleksji
Od wnikliwego spojrzenia na potęgę big techu i dynamikę wyścigu w dziedzinie AI przez ocenę niemieckiego modelu gospodarczego po fundamentalne pytania o stabilność systemu finansowego i znaczenie surowców – nominowani autorzy dostarczają znaczących kontekstów i odważnych prognoz. Czytaj dalej...
Oto zwycięzcy konkursu Biznesowa Książka Roku 2025:
Przenikliwe, odważnie interpretujące zmiany rynkowe i społeczne, a jednocześnie przekazujące wiedzę klarownie i z lekkością – takie są zwycięskie publikacje drugiej edycji konkursu na Biznesową Książkę Roku. Czytaj dalej...

