Europejski rynek samochodowy skurczył się w czerwcu o 8 proc.

Przemek Barankiewicz
opublikowano: 2002-07-11 14:30

Sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła w czerwcu o 8 proc. w porównaniu z 2001 r. – poinformowała ACEA, organizacja europejskich producentów aut. Najbardziej ucierpiał Fiat, General Motors i Renault. Zyskali producenci bardziej luksusowych marek.

Lekko zwiększył się rynek Niemiecki (+1,8proc.), największy na Starym Kontynencie. Wszystkie pozostałe rynki krajowe – z wyjątkiem Danii, Finlandii i Luksemburga – skurczyły się.

Sprzedaż Fiata w czerwcu spadła o 29,5 proc., a udział w rynku zmalał z 9,4 do 7,2 proc. Mimo to, premier Silvio Berlusconi chce, by Włochy pozostały liczącym się producentem samochodów.

- Nikt przecież nie chce, by sektor ten był kierowany przez grupę nie pochodzącą z Włoch lub nie mającą we Włoszech poważnych interesów – powiedział premier Włoch na spotkaniu z przedstawicielami branży motoryzacyjnej.

Słowa te mają związek opcją sprzedaży przez Fiata 80 proc. spółki Fiat Auto amerykańskiemu koncernowi General Motors w 2004 r.

Sam GM zanotował drugi największy spadek – o 15,7 proc. Sprzedaż Renault spadła o 11,7 proc. Straciły także Ford (-5 proc.) i Volkswagen (-6 proc.).

Dzielnie poczynają sobie Daimler Chrysler i BMW. Bawarski producent zwiększył sprzedaż o 18,6 proc., głównie dzięki modelowi Mini. Sprzedaż MG Rover wzrosła o 1,3 proc.

ONO