Exbud ogłosił wezwanie na GPRD
Wczoraj Exbud ogłosił wezwanie do sprzedaży imiennych akcji serii A spółki GPRD. Wezwanie dotyczy wyłącznie pracowników i szefostwa gdańskiej firmy drogowej.
Exbud chce przeznaczyć 27 mln zł na zakup 1,81 mln akcji, uprzywilejowych do głosu w stosunku 1 do 3. Cena, jaką wynegocjował zarząd GPRD, to 14,7 zł (na wczorajszej sesji jedna akcja spółki kosztowała 9,45 zł). Jeśli na wezwanie odpowiedzą wszyscy posiadacze akcji serii A, Exbud będzie miał 48,92 proc. głosów na WZA .
Skup akcji przeprowadzi biuro maklerskie WBK. Większość właścicieli akcji jest zainteresowana ich zbyciem (otrzymają cenę wyższą ponad 56 proc. od giełdowej).
Droga do połączenia obu spó- łek była trudna, gdyż pierwotna koncepcja zakładała nową emisję akcji serii F dla Exbudu. Decyzja ta została zablokowana przez największego akcjonariusza GPRD: Mostostal Gdańsk i Stocznię Gdynia (posiadają łącznie ponad 20 proc. akcji). Teraz prawdopodobnie obaj akcjonariusze sprzedadzą swoje papiery Exbudowi. Nieoficjalnie wiadomo, iż bardziej skłonna do negocjacji jest Stocznia Gdynia, a ponieważ jest ona inwestorem strategicznym w Mostostalu Gdańsk (ma 16 proc. akcji), sprzedany zostanie cały pakiet.
Rozmowy o połączeniu między GPRD a Exbudem trwały od połowy 1998 r. Zarząd GPRD zdecydował się na wejście do struktur kieleckiego holdingu m.in. z powodu możliwości pełnienia roli koordynatora prac pozostałych firm drogowo-mostowych (Exbud ma pięć mniejszych spółek o tej specjalizacji). GPRD zapewniło sobie pozostanie na giełdzie — taki zapis znajduje się w umowie między firmami.
Koncepcja nowej emisji akcji nie została zarzucona przez GPRD i w sierpniu tego roku mogą zostać wyemitowane nowe papiery. Z emisji tej przedsiębiorstwo chce pozyskać od 35 do 50 mln zł. Spółce potrzebne są pieniądze na finansowanie programu budowy autostrad.
GPRD jest współudziałowcem GTC — spółki budującej odcinek A1. Rozpoczęcie prac planowane jest wiosną przyszłego roku, zaś zakończenie budowy pierwszego 90-km odcinka, w 2004 roku.
Artur A. Adamski