Kredyt obrotowy jest wciąż najpopularniejszym sposobem finansowania działalności polskich firm. Nie jest jednak jedyną możliwością.
Wybór odpowiedniej formy finansowania dla przedsiębiorstwa wymaga dokładnej analizy. Warto wziąć pod uwagę m.in. takie kwestie jak: specyfika firmy, jej wielkość oraz wielkość rynku, na którym działa.
— Analiza sytuacji majątkowej firmy pozwala dostrzec ewentualne nieprawidłowości w jej działaniu. Na przykład zamrożenie zbyt wielu środków w należnościach za sprzedane towary i wyroby. Może to prowadzić do utraty płynności finansowej, czyli zdolności terminowego spłacania zobowiązań. — mówi Tomasz Mazurkiewicz, członek zarządu, dyrektor handlowy ING Commercial Finance.
Kredyt czy faktoring
Porównując ceny sposobów finansowania można zauważyć, że faktoring jest droższy niż kredyt. Wynika to przede wszystkim z prowizji od wykupu faktur, która jest stosowana w transakcjach faktoringowych, zaś nie występuje przy kredytach. W ich przypadku pojawia się jednak bardzo często prowizja od niewykorzystanej kwoty kredytu. Biorąc jednak pod uwagę wiele dodatkowych usług dołączonych do faktoringu, można zauważyć, że jest on bardziej opłacalny.
— Faktoring to również windykacja miękka, administracja wierzytelnościami i przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahentów. Ponadto ten rodzaj finansowania poprawia dyscyplinę płatniczą kontrahentów, którzy zaczynają w terminie realizować swoje płatności. Jeśli firma korzysta z kredytu obrotowego, który jest pozbawiony tej mobilizującej cechy, musi z powodu opóźnień kontrahenta płacić od niego odsetki. Pozostałe usługi w tym wypadku również przemawiają na korzyść faktoringu. Przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahentów powoduje, że klient nie ponosi kosztów dodatkowego ubezpieczenia kredytu kupieckiego — uważa Paweł Tomala, dyrektor ds. sprzedaży faktoringu — klienci strategiczni w Raiffeisen Banku.
W porównaniu z kredytem obrotowym faktoring pozwala lepiej zarządzać płynnością finansową przedsiębiorstwa, a wartość finansowania jest zawsze dostosowana do potrzeb dostawcy. Podpisując umowę faktoringową, firma odzyskuje czas poświęcany wcześniej na kontrolę stanu należności, faktur i dokumentów sprzedaży, przelewów.
— Faktoring pozwala przedsiębiorcy skupić się na rozwoju firmy. To instrument finansowy, który umożliwia uwolnienie się od ryzyka niewypłacalności odbiorców i zapewnia stałe monitorowanie ich sytuacji płatniczej — mówi Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring.
Dostępność
Faktoring jest bardziej dostępnym rodzajem finansowania niż kredyt. Zwykle nie stosuje się w nim dodatkowych zabezpieczeń, np. w postaci hipoteki. Faktor zwraca uwagę na strukturę należności, m.in. na liczbę odbiorców i ich jakość — okres współpracy i opóźnienia w płatnościach.
— Ocena tych elementów ma największy wpływ na wysokość limitu faktoringowego, który może być nawet dwukrotnie wyższy niż limit kredytowy. Ponadto w faktoringu łatwiej zwiększyć wysokość finansowania, ponieważ limit rośnie wraz ze wzrostem sprzedaży, np. poprzez dodanie nowych odbiorców lub ze zwiększeniem limitów przy utrzymaniu tej samej grupy odbiorców. W czasach, kiedy utrudniony jest dostęp do kredytu, faktoring może być korzystną alternatywą — tłumaczy Sebastian Grabek, dyrektor departamentu faktoringu HSBC Bank Polska.
Eksperci twierdzą, że wkrótce przedsiębiorcy bardziej docenią faktoring i wybiorą go zamiast kredytu.
— Po doświadczeniach ostatnich lat przedsiębiorcy będą bardziej dbali o bezpieczne finansowanie swoich przedsiębiorstw. Dlatego możemy spodziewać się dalszego zainteresowania faktoringiem, który umożliwia zachowanie zdolności kredytowej na stałym poziomie. Produkty z przejęciem ryzyka zapewniają przedsiębiorcom możliwość bezpiecznego rozwoju firmy. Możliwość zadłużenia przedsiębiorstwa pozwoli na ewentualne inwestowanie, kiedy rynek będzie wymuszał szybkie zmiany lub zwiększenie produkcji –podsumowuje Łukasz Kiliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Coface Poland Factoring.