Finansowanie nie tylko kredytem

Marta Walczak
opublikowano: 2010-11-24 13:30

Z faktoringu może korzystać niemal każda firma, jeśli regularnie sprzedaje produkty lub usługi z odroczonym terminem płatności.

Faktoring to bardzo rozbudowany produkt finansowy, który służy nie tylko finansowaniu działalności firmy. Umożliwia także dostęp do dodatkowych usług, np. administrowania i zarządzania wierzytelnościami, dochodzenia należności i finansowania połączonego z ubezpieczeniem obrotu gospodarczego.


Z regresem lub bez


Dostępne są dwa rodzaje usługi faktoringowej — z regresem, gdy faktor nie przejmuje ryzyka niewypłacalności dłużnika, i bez regresu, gdy to właśnie na niego spada ewentualna windykacja nieuregulowanej na czas należności.

— Faktoring z regresem jest najbardziej dostępny. Jest przeznaczony dla tych podmiotów gospodarczych, których sprzedaż rozkłada się na kilku odbiorców. Łączy usługę finansowania, zarządzania i administrowania należnościami. Natomiast faktoring bez regresu zmniejsza ryzyko handlowe transakcji — tłumaczy Radosław Drożdż, dyrektor ds. sprzedaży BZ WBK Faktor.

Najczęstszym powodem zawierania umów faktoringowych jest chęć poprawienia płynności finansowej przedsiębiorstwa. Dodatkowymi atutami finansowania są zarządzanie przez faktora należnościami, prowadzenie monitoringu spłat, windykacja miękka i sądowa.

— Firmy korzystające z faktoringu mogą osiągnąć dodatkowe korzyści w postaci oszczędności wynikających z uzyskanych rabatów lub wzrostu przychodów. Oczywiście są firmy, dla których faktoring nie jest opłacalny, np. takie, które przez dłuższy czas utrzymują wysoki poziom środków pieniężnych, czyli są nadpłynne finansowo — mówi Tomasz Mazurkiewicz, dyrektor handlowy i członek zarządu ING Commercial Finance


Stal i napoje


Najliczniejszą grupą klientów firm faktoringowych są przedsiębiorstwa, które muszą angażować znaczne środki finansowe w majątek obrotowy. Zdaniem ekspertów, z faktoringu może skorzystać firma z niemal każdej branży. Ważne jednak, by miała powtarzalną sprzedaż. W przypadku jednorazowych zamówień faktoring nie ma raczej zastosowania.

— Chociaż faktoring wykorzystują firmy z wielu branż, to bardziej popularny jest wśród przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją stali i hutnictwem. Te dwie grupy łącznie zapewniają prawie 30 proc. obrotów firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów. Z usługi tej chętnie korzystają też producenci żywności i napojów, mebli i wyrobów z drewna, artykułów chemicznych, części samochodowych i produktów RTV i AGD — wymienia Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring.

Faktorzy chętnie obsługują również firmy, które prowadzą sezonową sprzedaż.


— Spiętrzenie sprzedaży w krótkim okresie i możliwość otrzymania zapłaty dopiero po pewnym czasie prowadzi do szybkiego wyczerpania kapitału obrotowego. W takim przypadku, faktoring pozwala poprawić zachwianą płynność finansową firmy — twierdzi Jarosław Jaworski.

Dużą grupę klientów firm faktoringowych stanowią także przedsiębiorstwa, które nie mają ugruntowanej pozycji na rynku, a ich szybki rozwój pociąga za sobą konieczność finansowania majątku obrotowego.

— Istotną rolę przy ocenie, czy firmie można zaoferować usługi faktoringowe, odgrywa jakość wierzytelności jej klientów. Pod uwagę bierze się m.in. dobrą jakość oferowanego produktu, mała liczbę reklamacji i zwrotów towarów — komentuje Jarosław Jaworski.