Finansowanie nie tylko kredytem

Marta Walczak
opublikowano: 24-11-2010, 13:30

Z faktoringu może korzystać niemal każda firma, jeśli regularnie sprzedaje produkty lub usługi z odroczonym terminem płatności.

Faktoring to bardzo rozbudowany produkt finansowy, który służy nie tylko finansowaniu działalności firmy. Umożliwia także dostęp do dodatkowych usług, np. administrowania i zarządzania wierzytelnościami, dochodzenia należności i finansowania połączonego z ubezpieczeniem obrotu gospodarczego.


Z regresem lub bez


Dostępne są dwa rodzaje usługi faktoringowej — z regresem, gdy faktor nie przejmuje ryzyka niewypłacalności dłużnika, i bez regresu, gdy to właśnie na niego spada ewentualna windykacja nieuregulowanej na czas należności.

— Faktoring z regresem jest najbardziej dostępny. Jest przeznaczony dla tych podmiotów gospodarczych, których sprzedaż rozkłada się na kilku odbiorców. Łączy usługę finansowania, zarządzania i administrowania należnościami. Natomiast faktoring bez regresu zmniejsza ryzyko handlowe transakcji — tłumaczy Radosław Drożdż, dyrektor ds. sprzedaży BZ WBK Faktor.

Najczęstszym powodem zawierania umów faktoringowych jest chęć poprawienia płynności finansowej przedsiębiorstwa. Dodatkowymi atutami finansowania są zarządzanie przez faktora należnościami, prowadzenie monitoringu spłat, windykacja miękka i sądowa.

— Firmy korzystające z faktoringu mogą osiągnąć dodatkowe korzyści w postaci oszczędności wynikających z uzyskanych rabatów lub wzrostu przychodów. Oczywiście są firmy, dla których faktoring nie jest opłacalny, np. takie, które przez dłuższy czas utrzymują wysoki poziom środków pieniężnych, czyli są nadpłynne finansowo — mówi Tomasz Mazurkiewicz, dyrektor handlowy i członek zarządu ING Commercial Finance


Stal i napoje


Najliczniejszą grupą klientów firm faktoringowych są przedsiębiorstwa, które muszą angażować znaczne środki finansowe w majątek obrotowy. Zdaniem ekspertów, z faktoringu może skorzystać firma z niemal każdej branży. Ważne jednak, by miała powtarzalną sprzedaż. W przypadku jednorazowych zamówień faktoring nie ma raczej zastosowania.

— Chociaż faktoring wykorzystują firmy z wielu branż, to bardziej popularny jest wśród przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją stali i hutnictwem. Te dwie grupy łącznie zapewniają prawie 30 proc. obrotów firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów. Z usługi tej chętnie korzystają też producenci żywności i napojów, mebli i wyrobów z drewna, artykułów chemicznych, części samochodowych i produktów RTV i AGD — wymienia Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring.

Faktorzy chętnie obsługują również firmy, które prowadzą sezonową sprzedaż.


— Spiętrzenie sprzedaży w krótkim okresie i możliwość otrzymania zapłaty dopiero po pewnym czasie prowadzi do szybkiego wyczerpania kapitału obrotowego. W takim przypadku, faktoring pozwala poprawić zachwianą płynność finansową firmy — twierdzi Jarosław Jaworski.

Dużą grupę klientów firm faktoringowych stanowią także przedsiębiorstwa, które nie mają ugruntowanej pozycji na rynku, a ich szybki rozwój pociąga za sobą konieczność finansowania majątku obrotowego.

— Istotną rolę przy ocenie, czy firmie można zaoferować usługi faktoringowe, odgrywa jakość wierzytelności jej klientów. Pod uwagę bierze się m.in. dobrą jakość oferowanego produktu, mała liczbę reklamacji i zwrotów towarów — komentuje Jarosław Jaworski.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane