Finansowanie Portu Polska: 30 proc. środków własnych i 70 proc. długu

PAP
opublikowano: 2025-12-22 07:54

Polskie Porty Lotnicze sfinansują inwestycję w lotnisko Port Polska w 30 proc. ze środków własnych, a w 70 proc. z finansowania dłużnego. Na mocy podpisanej umowy z Centralnym Portem Komunikacyjnym PPL będą inwestorem strategicznym projektu nowego lotniska.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zgodnie z umową inwestycyjną spółka CPK odpowiada za proces budowy Portu Polska, natomiast Polskie Porty Lotnicze zajmą się przygotowaniem i prowadzeniem części operacyjnej, w tym kluczowym przeniesieniem ruchu cywilnego z Lotniska Chopina. Na początkowym etapie PPL obejmą mniejszościowy pakiet udziałów w spółce PortPolska.Lotnisko.

Skala zaangażowania kapitałowego PPL

Jak poinformował członek zarządu PPL Adam Sanocki, do 2032 r. PPL planują zaangażować kapitałowo ok. 4,6 mld zł, z czego ok. 1,3 mld zł stanowić będą środki własne, a ok. 3,3 mld zł pochodzić ma z instrumentów dłużnych. Pierwsza transza finansowania, szacowana na ok. 1 mld zł, ma zostać przekazana w pierwszym kwartale przyszłego roku i posłużyć m.in. do rozpoczęcia robót budowlanych. Kolejne wpłaty będą realizowane elastycznie, wraz z postępem inwestycji. Szczegóły finansowania oraz skład konsorcjum banków mają zostać przedstawione na początku 2026 r.

Źródła finansowania i wyniki PPL

Docelowo łączne zaangażowanie PPL w PortPolska.Lotnisko może sięgnąć ok. 9 mld zł. Spółka przygotowała plan finansowy, w którym kluczowym źródłem kapitału są środki własne pochodzące z bieżącej działalności. Dzięki odbiciu ruchu lotniczego po pandemii PPL dysponuje obecnie ok. 1,9 mld zł gotówki. W 2025 r. przychody spółki mają wynieść ok. 1,7 mld zł, a zysk netto przekroczyć 600 mln zł. Po modernizacji Lotniska Chopina PPL zakłada wzrost rocznego zysku netto do ok. 1 mld zł, który ma wspierać finansowanie Portu Polska.

Struktura własności i opcja pełnej kontroli

Obecnie większościowym udziałowcem Portu Polska pozostanie spółka CPK, a PPL będą posiadać pakiet mniejszościowy. Umowa inwestycyjna przewiduje jednak opcję umożliwiającą w przyszłości zwiększenie udziału PPL nawet do 100 proc. Taka możliwość mogłaby zostać zrealizowana po uruchomieniu lotniska i potwierdzeniu jego stabilnej rentowności.

Aport PPL i wzmocnienie udziałów w spółce

W momencie rozpoczęcia działalności operacyjnej nowego portu PPL wniosą do spółki PortPolska.Lotnisko zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obejmującą m.in. sprzęt, kompetencje i pracowników. Aport ten zostanie wyceniony i przełoży się na wzrost udziałów PPL. W kolejnym etapie do spółki mają zostać wniesione także grunty na Okęciu, których wartość wzrośnie po zmianie przeznaczenia na cele komercyjne, co dodatkowo zwiększy udział PPL w projekcie.

Przygotowania operacyjne i transfer z Lotniska Chopina

Polskie Porty Lotnicze rozpoczęły już budowę zespołu, który w przyszłości będzie zarządzał Portem Polska. Spółka identyfikuje ekspertów m.in. w obszarach operacji lotniczych, bezpieczeństwa, obsługi pasażerów, infrastruktury, IT i cargo. Nowe rozwiązania operacyjne mają być wcześniej testowane na Lotnisku Chopina, a następnie wdrażane w Porcie Polska. Proces przenoszenia personelu, umów i majątku będzie stopniowy i ma zapewnić płynne wygaszanie działalności cywilnej Lotniska Chopina.

Harmonogram i skala inwestycji CPK

W ramach projektu powstanie centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Port Polska ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r., certyfikacja planowana jest na 2031 r., a oddanie do użytku w 2032 r., wraz z pierwszym odcinkiem KDP Warszawa – Port Polska – Łódź. Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł, z czego koszt budowy samego lotniska przekracza 42 mld zł.