Firmy chcą liderek

  • Marta Bellon
11-09-2014, 00:00

Menedżerki zagranicznych firm mocniej wierzą w swoje kompetencje i pną się po szczeblach kariery. Kibicują im mężczyźni.

W przedsiębiorstwach, działających w różnych rejonach świata, rośnie świadomość zalet menedżerskich i przywódczych kobiet zajmujących kierownicze stanowiska. To jeden z najciekawszych wniosków badania „Putting all our minds to work: an assessment” przeprowadzonego przez Deloitte i organizację Business and Industry Advisory Committee (BIAC).

Firmy zbadały temat przywództwa i kompetencji kobiet w przedsiębiorstwach, działających w dwudziestu krajach na świecie, m.in. Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chinach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Nowej Zelandii, Belgii i Czechach. Respondenci reprezentowali różne branże, m.in. motoryzacyjną, technologiczną, energetyczną, produktów konsumenckich, bankowości, sprzedaży i nieruchomości. 44 proc. z nich wprowadziło w ostatnich czterech latach wewnętrzne regulacje i praktyki, które mają przyczyniać się do rozwoju zawodowego kobiet.

— Wśród najczęściej wymienianych narzędzi znalazły się plany rozwoju zawodowego, elastyczność w miejscu pracy, pomoc socjalna w postaci m.in. urlopu rodzicielskiego czy współpraca z mentorem. Mimo tego oczywistego postępu wciąż niepokoi fakt, że ponad połowa firm nie ma żadnych planów, jak zachęcić kobiety do rozwoju ich kompetencji przywódczych — komentuje Iwona Georgijew, partner w Deloitte, liderka klubu SheXO, powołanego z myślą o kobietach biznesu, ich rozwoju osobistym i zawodowym.

Istnieje związek między tym, jakie formy wsparcia kobiet decydują się zaoferować przedsiębiorstwa, a tym, w jakim rejonie działają. Przedstawiciele niemieckich firm, które wzięły udział w badaniu Deloitte i BIAC, deklarowali, że wspierają swoje menedżerki głównie poprzez elastyczny i niepełny czas pracy na stanowiskach zarządzających.

Firmy z USA proponują swoim pracownicom współpracę z mentorem i programy dla liderów, a azjatyckie — plany rozwoju zawodowego. I choć w ostatnich czterech latach aż 66 proc. ankietowanych firm zwiększyło liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych, to jednak w tym samym czasie spora część kobiet — 22 proc. — zdecydowała się odejść z zatrudniających ich firm.

Powód? Otrzymywały bardziej atrakcyjną propozycję pracy lub dokonywały innego wyboru drogi życiowej.

— Nasze badanie dobitnie pokazało, że firmy nie potrafią temu przeciwdziałać. Być może w wielu z nich, mimo uregulowań, istnieją wciąż psychologiczne uprzedzenia wobec kobiet, które w pewnym momencie wspinania się po szczeblach drabiny zawodowej trafiają na opór i dochodzą do wniosku, że dalszy rozwój nie jest możliwy — mówi Iwona Georgijew.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy chcą liderek