W 2023 r. najczęściej podszywali się pod instytucję publiczną w rozmowie telefonicznej, by dokonać wyłudzeń. Popularne były ataki typu vishing i phinsing. Rok wcześniej dominowało głównie „fałszowanie dokumentacji finansowej przez klientów wnioskujących o kredyt lub pożyczkę”.
Nową strategią oszustów jest stosowanie socjotechnik wspieranych nowoczesnymi technologiami – przestępcy zaczynają stawiać je ponad zaawansowane ataki hakerskie na profesjonalnie chronione systemy IT instytucji finansowych.
Tyle lub więcej w 2023 r. traciła co trzecia mała lub średnia firma w ramach pojedynczego oszustwa, która trafiła na celownik przestępców. Według raportu BIK z problemem oszustw w 2023 r. zmierzyło się 60 proc. przedsiębiorstw MŚP.
Taki odsetek przedsiębiorstw nie korzysta z usług lub narzędzi antyfraudowych. Zdaniem BIK, narażają się tym samym na manipulacje i straty finansowe.
O tyle w odniesieniu do 2022 r. wzrósł odsetek firm z sektora MŚP, które w 2023 r. nie korzystały z zabezpieczeń antyfraudowych.