Inicjatywa operatora wielkoformatowych nośników iPoster oraz Muzeum Narodowego w Warszawie ma popularyzować zbiory i zachęcać do wizyty w MNW — z kodem galeriawgalerii można otrzymać 15 proc. zniżki na bilety wstępu do muzeum. Cyfrowe pokazy sztuki będą się odbywały w cyklicznych odsłonach tematycznych do końca 2025 r.
Reset w świecie sztuki
Inspiracją do podjęcia tej współpracy były wyniki badania zrealizowanego na zlecenie iPoster, które pokazały, że galerie handlowe odwiedza regularnie znacznie więcej osób niż instytucje kultury.
– W 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie było w muzeum lub galerii sztuki ani razu, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Tymczasem jedynie 7 proc. ankietowanych z reguły nie bywa w galeriach handlowych, w ubiegłym roku nie odwiedziło ich tylko 9 proc. Taki jest stan gry na dziś. Staramy się mieć choć niewielki wpływ na odwrócenie tego trendu: docelowo miliony Polaków zetkną się z naszymi kreacjami promującymi kolejne wystawy MNW. Jeśli choć promil z nich dostanie impuls, by odwiedzić muzeum lub galerię sztuki, będą to tysiące osób, które przyciągniemy na dobrą stronę mocy – mówi Michał Wilczyński, dyrektor zarządzający iPoster.
Menedżer przyznaje, że regularnie konsumuje malarstwo, traktując je jako wytchnienie dla przestymulowanego mózgu. Jest jednym z inicjatorów projektu Galeria w Galerii.
– Moja praca w branży reklamowej oznacza nadwrażliwość na otoczenie, na obrazy, kolory, przekaz kierowany do oczu. Miesięcznie oglądam tysiące kreacji reklamowych. W iPoster regularnie badamy, jak skuteczne są reklamy na ekranach cyfrowych. Z naszych badań wynika też, że reklamy w miejscach handlowych są jednymi z najbardziej akceptowanych przez Polaków. Wierzę, że perswazja wizualna może posłużyć także w szczytnym celu. Może być… sztuką dla sztuki. Dlatego stworzyliśmy projekt Galeria w Galerii we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie – wyjaśnia Michał Wilczyński.
Muzeum w świątyni handlu
Od 22 maja na wielkich ekranach w centrach handlowych całej Polski można było podziwiać przez miesiąc wizerunki własne wybitnych artystów, m.in. Jana Matejki, Anny Bilińskiej i Stanisława Ignacego Witkiewicza, które znajdują się w zbiorach MNW. Pokaz „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” zainaugurowano w Warszawie.
Inauguracja drugiego pokazu tematycznego „Drogi do Jerozolimy”, nawiązującego do aktualnej wystawy prezentowanej w stołecznym muzeum, odbyła się 2 lipca w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu. Cyfrowy pokaz przybliża fenomen Jerozolimy jako świętego miasta trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Będzie gościł przez miesiąc na ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce.
– Cieszymy się, że po udanym starcie projektu możemy zaprosić publiczność na kolejną odsłonę Galerii w Galerii. Tym razem prezentujemy obiekty związane z wystawą „Drogi do Jerozolimy” – zarówno dzieła sztuki, jak i przedmioty codziennego użytku, które pozwalają opowiadać o kulturze trzech wielkich religii w sposób bezpośredni i zrozumiały dla każdego. Dzięki obecności w galeriach handlowych docieramy do nowych odbiorców i zapraszamy ich do świata sztuki, historii i emocji. To dla nas ważna szansa na budowanie relacji z publicznością, także poza murami muzealnej instytucji – mówi Małgorzata Borkowska, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.
Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.
– Nie chcemy odciągać Polaków od Zary, H&M czy Gucciego. Chcemy wzbudzić w nich chęć pójścia na kolejne zakupy – tym razem nie te odpalające serotoninę i dopaminę, lecz stymulujące kreatywność, redukujące stres, poprawiające samopoczucie i umiejętności kognitywne, pobudzające kreatywność. Wystarczy założyć nową sukienkę czy buty, kupić bilet na wystawę MNW i przenieść się w świat sztuki – zachęca Michał Wilczyński.
Według szacunków w tym roku do Warszawy w celach turystycznych i biznesowych wybierze się ponad 7,5 mln turystów krajowych. Z tej grupy ponad 100 tys. stanowić mają wrocławianie i mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej. Część nich skorzysta z oferty kulturalnej stołecznych muzeów i teatrów.