Gamedev rozgrzany do czerwoności

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2021-07-06 13:48

Wartość transakcji na rynku producentów gier w pierwszej połowie 2021 r. była dwa razy wyższa niż w całym 2020 r.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaka była wartość transakcji M&A wśród producentów gier w pierwszym półroczu
  • Kto był najbardziej aktywnym przejmującym wśród inwestorów branżowych, a kto wśród inwestorów finansowych
  • Ile było transakcji typu private placement i jaka była ich wartość

Według najnowszego raportu stworzonego przez butik inwestycyjny Drake Star Partners (DSP) pierwsze półrocze 2021 r. było rekordowe na rynku transakcji, których przedmiotem byli producenci gier. W tym czasie ogłoszono i sfinalizowano 635 transakcji o łącznej szacowanej wartości 60 mld USD.

5 mld USDTaką szacowaną wartość będzie miała oferta publiczna koreańskiej spółki Krafton

Największą wartość miał rynek fuzji i przejęć. W pierwszym kwartale zrealizowano 169 transakcji o łącznej wartości 23 mld USD. Wśród najciekawszych przejęć ogłoszonych w pierwszej połowie 2021 r. DSP wymienia przejęcie przez Electronic Arts producenta gier mobilnych Playdemic – twórcę gry „Golf Clash”. Wartość transakcji to 1,4 mld USD. Kolejna to przejęcie przez chiński Tencent większościowego pakietu w niemieckim studiu Yager. Take-Two Interactive ogłosiło przejęcie producenta gier mobilnych – Nordeus. Łączna wartość transakcji to 378 mln USD. W marcu Nuverse, oddział gier wideo należący do chińskiego giganta informatycznego ByteDance ogłosił przejęcie studia deweloperskiego Moonton Technology. Wartość transakcji szacowana jest na 4 mld USD.

Najwięksi przejmujący w branży gamedev to: Tencet, który zrealizował dziesięć transakcji i Embracer Group z siedmioma transakcjami. Electronic Arts, Stillfront Group i Epic Games zrealizowały po cztery przejęcia.

44Tyle było w pierwszym półroczu transakcji przejęć, które dotyczyły producentów gier mobilnych

Najbardziej aktywni w fuzjach i przejęciach inwestorzy finansowi to Makers Fund, który zrealizował dwanaście transakcji o łącznej wartości 345 mln USD i Bitkraft, który ma na koncie dziesięć transakcji o wartości 173 mln USD. Play Ventures zrealizował osiem przejęć o łącznej wartości 105 mln USD.

Najwięcej w pierwszym półroczu, bo aż 364, było transakcji typu private placement, czyli emisji niepublicznych. Łączna wartość pozyskanych w ten sposób pieniędzy to 4,8 mld USD. Najwięcej w ten sposób pozyskały: Epic Games (1 mld USD) , Roblox (520 mln USD) i Cryptokitties (305 mln USD).

Weź udział w konferencji online “Umowy wdrożeniowe na systemy IT” 28-29 września 2021 >>

Spółki growe w pierwszym półroczu przeprowadziły 37 ofert publicznych, których łączna wartość to 11,2 mld USD. Największe IPO to Applovin, Playtika, Roblox, Nexters, Play Studios, JamCity, TinyBuild, Nazara, Cherry Group i Huuuge, który zadebiutował na GPW.

W ramach fundraisingu zrealizowano 62 transakcje o łącznej wartości 16,6 mld USD.

51Tyle transakcji przejęć w pierwszym półroczu dotyczyło producentów gier na PC i konsole.