Garbarz i krawcowa potrzebni od zaraz

opublikowano: 12-11-2019, 22:00

Przemysł tekstylny, odzieżowy i obuwniczy skarży się na małe zainteresowanie młodych pracowników. W sukurs idzie UE z kampanią informacyjną.

Co piąty Polak śledzi blogi modowe lub pokazy mody, a blisko co drugi uważa obuwie za najważniejszy element ubioru. Jednak zbyt mało osób chce pracować w tych branżach. Krawcowa, tapicer meblowy lub samochodowy, a także garbarz to zawody, w których specjaliści (a wraz z nimi ich wiedza i doświadczenie) pomału odchodzą na emeryturę. Zdaniem przedstawicieli sektorów TCLF (tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy) brakuje chętnych do tego typu pracy, a wakatów jest coraz więcej. Pomóc postanowiła Komisja Europejska, która sfinansowała „Plan współpracy sektorowej w zakresie umiejętności.

Aż 66 proc. zatrudnionych w segmencie TCLF, czyli w przemyśle
tekstylnym, odzieżowym, skórzanym i obuwniczym, to kobiety.
Zobacz więcej

KOBIECY SEKTOR:

Aż 66 proc. zatrudnionych w segmencie TCLF, czyli w przemyśle tekstylnym, odzieżowym, skórzanym i obuwniczym, to kobiety. Fot. Marek Wiśniewski

Rozwój kariery w sektorze TCLF”, który obejmie sześć krajów: Portugalię, Hiszpanię, Włochy, Niemcy, Rumunię, Belgię i Polskę. Kampania to seria wizyt, spotkań i dni otwartych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, firmach i stowarzyszeniach TCLF w krajach UE. Celem jest zwiększenie świadomości dotyczącej działania sektora wśród potencjalnych nowych pracowników, studentów czy uczniów szkół, a także poinformowanie o wielu możliwościach zatrudnienia, atrakcyjnym środowisku pracy i zrównoważonym rozwoju tej gałęzi przemysłu.

— Polski sektor TCLF jest kluczowy nie tylko dla kraju, ale także całej gospodarki Unii Europejskiej. Chcemy aktywizować i zachęcać Polaków do podjęcia pracy właśnie w nich. Mamy świadomość potencjału sektora TCLF — wierzymy, że wejście na sektorowy rynek pracy młodego, ambitnego i kreatywnego pokolenia pozwoli na jego dynamiczny rozwój, zwiększenie konkurencyjności na arenie europejskiej oraz ekspansję na rynki pozaeuropejskie — mówi Tadeusz Wawrzyniak, prezes PIOT — Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego.

Szacuje się, że w Europie roczny obrót w przemyśle TCLF wynosi ponad 200 mld EUR, a około 225 tys. firm zatrudnia 2,2 mln pracowników. Natomiast polski rynek odzieżowy i tekstylny uważany jest za jeden z najatrakcyjniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zajmuje ósme miejsce w UE pod względem produkcji odzieżowej i jest piątym największym pracodawcą, zapewniając miejsce pracy w branży obuwniczej niemal 18 tys. osób. Wciąż jednak pokutuje przekonanie o braku innowacji w tej branży i jej niskiej atrakcyjności. Jest jednak inaczej — przekonuje Marek Górecki, prezes Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.

— Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego i innowacyjnego. Nasze produkty są nowoczesne, modne i solidnie wykonane — z sukcesem sprzedawane są na rynku polskim, UE i na rynkach wschodnich — zapewnia Marek Górecki.

W Polsce deficyt rąk do pracy pogłębiany jest przez brak szkół zawodowych i uczelni kształcących w zawodzie np. obuwnika, dlatego kampania w szczególności koncentruje się na osobach do 30 roku życia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu