"Ostateczna wartość przyznanego dofinansowania zależeć będzie od kilku czynników m.in. od tego, czy KE zwiększy obecną alokację (100 mln euro) w priorytecie ITS for Roads, od tego, czy będą złożone projekty przez inne kraje kohezyjne w ramach przedmiotowego priorytetu, a także od oceny, jaką otrzyma w wyniku weryfikacji zgłaszany przez GDDKiA projekt" - czytamy w komunikacie.
Projekt Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T to przedsięwzięcie, które pozwoli na wdrożenie usług inteligentnych systemów transportowych (ITS) na kluczowych drogach w Polsce. KSZR pozwoli dostarczać użytkownikom dróg pełną, bieżącą informację o warunkach podróży z możliwością skutecznego reagowania na wszelkie pojawiające się utrudnienia zagrażające komfortowi i bezpieczeństwu podróży. Złożenie wniosku aplikacyjnego do CEF umożliwi pozyskanie współfinansowania z środków europejskich dla realizacji etapu I projektu, stanowiącego samodzielne, w pełni funkcjonalne rozwiązanie, wyjaśniono.
I etap KSZRD na sieci TEN-T pozwoli wyposażyć drogi w urządzenia ITS. Będą to m.in.: znaki zmiennej treści LED z piktogramami, umieszczone nad jezdnią, pozwalające na wyświetlenie tekstu wraz z grafiką (informacje o utrudnieniach, zdarzeniach drogowych itp.), pryzmatyczne znaki przeddrogowskazowe do zarządzania objazdami, do montażu na autostradach i drogach ekspresowych, pozwalające na przekazanie informacji o objazdach, urządzenia monitoringu wizyjnego, stacje pogodowe, moduły nadające automatyczne komunikaty radiowe CB, sygnalizatory sygnalizacji świetlnej LED.
II etap objęcia KSZR sieć TEN-T dotyczył będzie 2 tys. km dróg i będzie kosztował ok. 800 mln zł, jednak obecnie nie ma potwierdzonych źródeł finansowania dla tego etapu, podsumowano w komunikacie.