HANDLOWY: Temat: Zdarzenie mające wpływ na wynik finansowy Banku Handlowego w Warszawie S.A. w IV kwartale 2021 roku

opublikowano: 2022-02-24 22:17

Spis treści:

1. RAPORT BIEŻĄCY

2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)

3. INFORMACJE O PODMIOCIE

4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 4 / 2022
Data sporządzenia: 2022-02-24
Skrócona nazwa emitenta
HANDLOWY
Temat
Temat: Zdarzenie mające wpływ na wynik finansowy Banku Handlowego w Warszawie S.A. w IV kwartale 2021 roku
Podstawa prawna
Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.
Treść raportu:
Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Rozporządzenia MAR).
Bank Handlowy w Warszawie S.A. („Bank”) informuje, że w dniu 22 lutego 2022 roku, Bank otrzymał pismo Prezesa UOKiK formułujące dalsze oczekiwania w zakresie zmiany praktyki Banku w odniesieniu do rozliczenia prowizji z tytułu wcześniejszej spłaty wybranych produktów udzielanych klientom detalicznym.
Bank zwraca obecnie, stosując metodę liniową, proporcjonalną kwotę prowizji w przypadku przedterminowej spłaty kredytu klientom, którzy spłacili kredyt konsumencki udzielony począwszy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim tj. od 18 grudnia 2011 roku. Praktyka Banku była przedmiotem postępowania UOKiK od listopada 2020 r. zakończonego wydaniem przez UOKiK w maju 2021 roku tzw. decyzji zobowiązującej, po złożeniu przez Bank satysfakcjonujących regulatora zobowiązań co do zmiany praktyki. Decyzja była wykonywana zgodnie z jej treścią i terminami w niej zawartymi.
Po wydaniu Decyzji UOKiK zwrócił się do Banku z prośbą o przekazanie wyjaśnień odnośnie sposobu zwracania przez Bank proporcjonalnej części prowizji w przypadku zaciągnięcia przez konsumenta w Banku kolejnego kredytu w taki sposób, że zastępuje on pierwotną umowę („umowa Podwyższenia”). Bank w odpowiedzi wyjaśnił, że taką sytuację należy ocenić jako zwiększenie dotychczasowego zobowiązania kredytowego, które nie skutkuje obowiązkiem rozliczenia wcześniejszego zadłużenia: celem takiego zabiegu nie jest spłata, ale zmiana wcześniejszego stosunku prawnego w taki sposób, że zobowiązanie kredytowe konsumenta względem Banku ulega zwiększeniu i jest spłacane na nowych zasadach, celem ekonomicznym jest zaś chęć uzyskania dodatkowych środków lub zmiany zasad spłaty zadłużenia. Jednocześnie, z tytułu zawarcia nowej umowy, Bank pobiera prowizję odpowiednio niższą, która w sensie ekonomicznym odnosi się tylko do nowo udostępnionej części kredytu.
Wobec wyrażanych przez Prezesa UOKiK wątpliwości co do prezentowanego podejścia, Bank - podkreślając wolę dobrej współpracy z Prezesem UOKiK oraz w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości, pomimo odmiennej oceny faktycznej i prawnej umowy Podwyższenia, na potrzeby dokonywania zwrotów prowizji przyjął datę zawarcia umowy Podwyższenia za datę przedterminowej spłaty poprzedniego zobowiązania. W tym celu Bank zadeklarował i wdrożył nowe podejście, dla umów Podwyższenia zawieranych od 31 stycznia 2022 r. Jednocześnie Bank, zgodnie z deklaracją przedstawioną Prezesowi UOKIK, objął podejściem wynikającym z decyzji umowy Podwyższenia. W konsekwencji Bank rozpatruje reklamacje i podjął działania zmierzające do zakończenia sporów sądowych dotyczących rozliczenia przypadków Podwyższenia, w których stronami są konsumenci oraz przekazał odpowiednie informacje klientom.
W związku z tym Bank dostosował swoje praktyki dotyczące zwrotu prowizji do opisanej wcześniej decyzji oraz komunikacji z Prezesem UOKiK.
W piśmie z dnia 22 lutego 2022 roku, Prezes UOKiK poinformował o oczekiwaniu dodatkowego, proaktywnego działania ze strony Banku w stosunku do klientów, którzy zawarli umowy Podwyższenia po 11 września 2019 r.
Bank nie podziela ocen zaprezentowanych w powyższym piśmie przez Prezesa UOKiK uznając, że praktyka Banku nie naruszała interesów konsumentów oraz pozostawała w zgodzie z obowiązującymi standardami. Jednak po dokonaniu wewnętrznej analizy, mając na względzie relacje z klientami i podkreślając wolę jak najlepszej współpracy z UOKiK, Bank zdecydował o dostosowaniu praktyki do stanowiska Prezesa UOKiK wyrażonego w otrzymanym piśmie.
Wobec powyższego, zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, Bank zaktualizował szacunki kalkulacji rezerw, co skutkowało dotworzeniem rezerwy w wysokości 37 mln zł, która obciąży wyniki finansowe Banku w IV kwartale 2021 roku w linii pozostałych kosztów operacyjnych.

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






Current Report No. 4/2022Subject:
Event affecting the financials results of Bank Handlowy w Warszawie S.A.
in the fourth quarter of 2021


Legal basis: Art.
17 of the Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of
the Council of 16 April 2014 on market abuse (MAR).


Bank Handlowy w Warszawie S.A.
(„the Bank”), announces that on February 22, 2022 Bank received a letter
from the President of the Office of Competition and Consumer Protection
(UOKiK) specifying further expectations regarding the settlement of
commissions for early repayment of selected products granted to retail
customers.


As for now, the Bank has been
reimbursing commissions using the „linear method” to all consumers who
repaid their consumer loans before the contractual deadline, and the
loans had been granted starting from entry into force of the Act of
consumer loans dated 12 May 2011, i.e. after 11 December 2011. The
Bank’s practice has been the subject of UOKiK proceedings since November
2020, ended with the issue of commitment decision by UOKiK in May 2021,
after the Bank has submitted satisfactory obligations to the regulator
to change the practise. The decision has been executed in accordance
with its content and the time limits contained therein.


After the decision was issued,
UOKiK asked the Bank to provide explanations regarding the method of
reimbursement by the Bank of a proportional part of the commission in
the event that the consumer takes another loan from the Bank in such a
way that it replaces the original contract ("Increase Agreement"). In
response, the Bank explained that such a situation should be assessed as
an increase in the existing credit obligation, which does not result in
the obligation to settle the previous loan: the purpose of such a
procedure is not to repay, but to change the previous legal relationship
in such a way that the consumer's credit obligation towards the Bank
increases and is repaid under new rules, the economic goal is the desire
to obtain additional funds or change the rules of debt repayment. At the
same time, the Bank charges a correspondingly lower commission for
concluding a new agreement, which in economic terms applies only to the
newly available part of the loan.


In view of the doubts expressed
by the President of UOKiK as to the approach, the Bank - emphasizing the
will to cooperate with the President of UOKiK and in order to clarify
any doubts - despite a different factual and legal assessment of the
Increase agreement, for the purpose of reimbursement of commissions,
adopted the date of the Increase agreement as the date of early
repayment of the previous commitment. The Bank declared and implemented
the new approach for the Increase agreement concluded from 31 January
2022. At the same time, in line with declaration submitted to the
President of UOKiK, the Bank adopted the approach resulting from the
decision also to the Increase agreements. As a consequence, the Bank
examines complaints and also took actions toward ending court disputes
regarding the settlement of increase cases in which the parties are
consumers and informing customers accordingly.


Therefore, the Bank adjusted its
commission reimbursement practices to the previously described decision
and communication with the President of UOKiK.


In a letter of February 22, 2022,
the President of the Office of Competition and Consumer Protection
(UOKiK) informed the Bank about the expectation of additional, proactive
action by the Bank in relation to customers who concluded Increase
Agreements after September 11, 2019.


The Bank does not share the
assessments presented in the above letter by the President of UOKiK,
considering that the Bank’s practice did not damage the interest of
consumers and complied with the applicable standards. However, after
conducting an internal analysis, taking into account relations with
clients and emphasizing the will to cooperate with UOKiK in the best
possible way, the Bank decided to adjust the practice to the position of
the President of UOKiK expressed in the letter received.


Therefore, in accordance with the
applicable accounting standards, the Bank adjusted its estimates of
provisions, which resulted in the increase by PLN 37 million, which will
be charged to the Bank's financial results in the fourth quarter of 2021
in other operating expenses line.


INFORMACJE O PODMIOCIE    >>>

PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2022-02-24 Tomasz Ośko Pełnomocnik