Gmina Kraków odstąpiła od umowy z turecką firmą Guris na budowę trasy tramwajowej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-04-07 16:18

Władze Krakowa zdecydowały w czwartek o odstąpieniu od umowy z turecką firmą Guris, która budowała ostatni odcinek trasy szybkiego tramwaju łączącego południowe dzielnice z centrum miasta. Inwestycja jest najważniejszym przedsięwzięciem transportowym w Krakowie.

Władze Krakowa zdecydowały w czwartek o odstąpieniu od umowy z turecką firmą Guris, która budowała ostatni odcinek trasy szybkiego tramwaju łączącego południowe dzielnice z centrum miasta. Inwestycja jest najważniejszym przedsięwzięciem transportowym w Krakowie.

    "Wobec upływu terminu, w którym wykonawca inwestycji, firma Guris, winna była przedstawić stanowisko co do kontynuowania robót lub cesji kontraktu albo jego części na innego wykonawcę, Agencja Rozwoju Miasta odstąpiła od umowy w terminie 14 dni, przewidzianym w kontrakcie" - poinformował w czwartek rzecznik prezydenta Krakowa, Marcin Helbin.

    Zgodnie z podpisaną 2003 roku umową, ostatni odcinek trasy szybkiego tramwaju w Krakowie miał być oddany do użytku w kwietniu 2006 roku. Międzynarodowy przetarg na wykonanie tej inwestycji wygrała turecka firma Guris, która zaproponowała najniższą cenę - 33,7 mln euro. Już wtedy pozostali oferenci oceniali, że cena ta jest zaniżona i nierealna.

    Do kłopotów tureckiej firmy przyczyniła się też zmiana kursu euro wobec złotówki. Budowa rozpoczęła się z poślizgiem, a następnie już w trakcie była przerywana, ponieważ wykonawca nie mógł znaleźć dostatecznie tanich podwykonawców i dostawców. W ostatnich tygodniach Turcy zdecydowali się wypowiedzieć umowę, co skutkowałorozpoczęciem negocjacji z władzami miasta w sprawie zmian zapisów kontraktu (m.in. terminu realizacji i warunków płatności).

    Przedsięwzięcie jest finansowane z kredytów udzielonych miastu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Polega ono na przygotowaniu projektu oraz wybudowaniu ostatniego, liczącego 3,7 km, odcinka trasy krakowskiego szybkiego tramwaju, który będzie przebiegał w centrummiasta od ronda Grzegórzeckiego do ulicy Kamiennej.  Odcinek ten jest najtrudniejszym etapem inwestycji. Wymaga gruntownej przebudowy ronda Mogilskiego na bezkolizyjne skrzyżowanie, gdzie ruch tramwajowy i pieszy nie będzie się przecinał z ruchem samochodowym.

    W ścisłym centrum Krakowa torowisko szybkiego tramwaju ma przebiegać podziemnym tunelem z dwoma przystankami przy kolejowym Dworcu Głównym oraz Politechnice Krakowskiej. Pętla linii szybkiego tramwaju przy ulicy Kamiennej będzie już obiektem naziemnym.

    Cała linia szybkiego tramwaju o długości 11,8 km połączy południowe osiedla z centrum Krakowa. Jej budowa realizowana jest etapami od 1999 roku, do tej pory kosztowała około 77 mln zł.