Google, Facebook i Netflix oskarżane o unikanie płacenia podatków w Korei Południowej

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-09-10 17:07

Google Korea, lokalny oddział firmy, zadeklarował w zeszłym roku przychody w wysokości 365,3 miliarda wonów (272 mln USD) z usług takich jak YouTube, wyszukiwarka Google i reklamy, odprowadzając 15,5 miliarda wonów (11,6 mln USD) podatku dochodowego w Korei Południowej. Tymczasem, według Koreańskiego Stowarzyszenia Zarządzania Finansowego, które 4 września przedstawiło swoje szacunki na seminarium, rzeczywiste przychody Google w Korei mogą wynosić nawet 12,135 biliona wonów (9,09 mld USD). Z tego powodu, jak wynika z obliczeń, Google Korea powinno zapłacić około 518 miliardów wonów (388 mln USD) podatku, biorąc pod uwagę przychody z reklam w wyszukiwarce, reklam na YouTube oraz transakcji w sklepie z aplikacjami — informuje serwis The Chosun Daily.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Google Korea zapłaciło 15,5 miliarda wonów (11,6 mln USD) podatku dochodowego, co wydaje się bardzo niską kwotą w porównaniu do lokalnych firm o podobnej wielkości. Przykładowo południowokoreańska firma Naver, która również oferuje usługi wyszukiwania i wideo, odnotowała przychody w wysokości 9,67 biliona wonów (7,24 mld USD) i zapłaciła 496,3 miliarda wonów (372 mln USD) podatków. Chociaż szacunkowe przychody Google Korea są o 2,5 biliona wonów (1,87 mld USD) wyższe niż przychody Naver, amerykańska firma zapłaciła jedynie około 3 proc. kwoty, jaką zapłacił Naver. Mimo że podatek dochodowy jest naliczany od zysku, a nie od przychodów, eksperci uważają, że Google Korea, mające minimalne zatrudnienie i inwestycje w kraju, powinno płacić znacznie więcej. Jak zauważył Gang Hyung-gu, prezes Koreańskiego Stowarzyszenia Zarządzania Finansowego i profesor Szkoły Biznesu Uniwersytetu Hanyang: „Zagraniczni giganci technologiczni generują w Korei Południowej ogromne zyski, ale płacą podatki na poziomie małych firm”.

Google Korea nie odpowiedziało oficjalnie na zarzuty dotyczące zaniżania przychodów i podatków. Branżowi eksperci uważają, że duża część przychodów generowanych w Korei trafia do oddziału firmy w Singapurze, gdzie podatek dochodowy wynosi 17 proc., w porównaniu do 24 proc. w Korei Południowej dla dochodów powyżej 3 miliardów wonów (2,25 mln USD). Chociaż wybór lokalizacji z powodów podatkowych jest powszechny, skala unikania podatków przez wielkie firmy technologiczne jest uważana za przesadną, co wywołuje globalne działania na rzecz rozwiązania tego problemu.

Facebook i Netflix zaniżają przychody w Korei Południowej?

Problemy z unikaniem podatków przez globalnych gigantów technologicznych w Korei Południowej nie dotyczą tylko Google. Facebook i Netflix również są krytykowane za zaniżanie przychodów krajowych i płacenie minimalnych podatków. Facebook Korea zadeklarował w zeszłym roku przychody w wysokości 65,1 miliarda wonów (48,75 mln USD), ale eksperci szacują, że mogą one sięgać nawet 1,193 biliona wonów (893,26 mln USD). Z kolei Netflix Korea zgłosił przychody na poziomie 823,3 miliarda wonów (616,77 mln USD), podczas gdy według szacunków mogły one wynosić nawet 2,053 biliona wonów (1,537 mld USD). Mimo takich kwot, Facebook Korea zapłacił jedynie 5,1 miliarda wonów (3,82 mln USD) podatku dochodowego, a Netflix Korea zaledwie 3,6 miliarda wonów (2,7 mln USD). Firmy te obniżają swoje dochody podlegające opodatkowaniu, klasyfikując wydatki, takie jak „koszty reklamy” czy „opłaty za subskrypcje” przekazywane do centrali, jako koszty działalności.