Google kontra Apple

MWIE
opublikowano: 2012-12-14 00:00

TECHNOLOGIE

Ostatni kwartał to nie był udany czas dla produkującego kultowe smartfony Apple’a. W trzy miesiące kurs spadł o 23 proc. Były powody. iPhone wciąż zajmuje dopiero piąte miejsce pod względem sprzedaży na dynamicznie rosnącym rynku chińskim (pierwszy był Samsung), a przed używaniem map Apple’a ostrzegła nawet australijska policja.

Teraz zwycięstwo nad spółką z logo z jabłuszkiem w wojnie o rynek smartfonów obwieścił Google. Eric Schmidt, prezes spółki z kalifornijskiego Mountain View, nie owija w bawełnę — firmowany przez Google’a system operacyjny Android zwiększa przewagę nad iOS (system Apple’a) w tempie, które można porównać z ekspansją Microsoftu na rynku oprogramowania w latach 90. Dzięki ogromnemu zapotrzebowaniu na smartfony korzystające z Androida (m.in. Samsung) w trzecim kwartale udział Google’a w globalnym rynku sięgnął 72 proc. wobec 14 proc. Apple’a. Google oferuje producentom sprzętu darmowe korzystanie z Androida kosztem niższych własnych przychodów. To jednak dobrze przemyślana strategia. Dzięki temu zwiększa liczbę użytkowników swojej platformy, a więc osób korzystających z jego aplikacji i reklam.