Zysk netto grupy Banku Handlowego z działalności kontynuowanej i zaniechanej w II kwartale 2025 r. spadł do 165,6 mln zł z 394,1 mln zł rok wcześniej. Zysk okazał się 5,5 proc. wyższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali, że wyniesie on 157 mln zł.
Zysk netto był pod wpływem zapowiadanej w maju straty w wysokości 381 mln zł związanej ze sprzedażą bankowości detalicznej do VeloBanku. Wyłączając wpływ tej transakcji, wyniósłby 546 mln zł.
- Przygotowania do migracji biznesu detalicznego odbywają się zgodnie z planem i liczymy, że finalizacja tego procesu nastąpi w połowie 2026 r. po uzyskaniu odpowiednich zgód regulatora. Nasi klienci bardzo dobrze zareagowali na informację o tej transakcji. Liczba klientów zamożnych rośnie. Nie obserwujemy ubytku klientów ani wypływu środków, a nasi pracownicy są bardzo zmotywowani do realizacji sprawnej migracji – mówi Elżbieta Czetwertyńska, prezeska Citi Handlowego.
Na tym samym wózku
Ogłoszone w ubiegłym tygodniu rządowe plany podniesienia CIT dla banków nie wpłyną na transakcję przejęcia przez VeloBank należących do Citi Handlowego obszarów bankowości detalicznej, bankowości mikroprzedsiębiorstw, kart kredytowych, pożyczek i kredytów detalicznych, zarządzania majątkiem i usług maklerskich.
- Nasza umowa z VeloBankiem nie przewiduje takich możliwości. Jesteśmy po tej samej stronie, to będzie miało wpływ na obie instytucje - mówi Patrycjusz Wójcik, wiceprezes zarządu ds. finansowych.
Citi Handlowy w maju, kiedy ogłosił transakcję sprzedaży biznesu detalicznego, przedstawił także nowe kierunki strategiczne obejmujące m.in. koncentrację na realizacji kluczowych priorytetów kraju, takich jak obronność i transformacja energetyczna.
- Wprowadzamy w życie strategię banku globalnego biznesu. Wspieramy firmy, które mają ambicje, by wychodzić poza granice naszego kraju, i instytucje publiczne, których priorytetem jest transformacja energetyczna i obronność. Odnotowaliśmy już wzrost aktywów i przychodów w bankowości instytucjonalnej. Bardzo dynamicznie budujemy nasz nowy Citi Handlowy i repozycjonujemy go - mówi Elżbieta Czetwertyńska.
Wzrost ponad rynek
W II kwartale bank zwiększył portfel kredytów bankowości instytucjonalnej wzrósł o 19 proc. r/r. (wzrost rynku sięgnął 6 proc.) i udzielił o 36 proc. więcej nowego oraz podwyższonego finansowania klientom firmowym. Najbardziej dynamiczny wzrost (43 proc.) odnotował wśród największych klientów korporacyjnych oraz w bankowości przedsiębiorstw (20 proc.).
- To był mocny kwartał biznesowy w naszej bankowości instytucjonalnej. Rosną nam przychody we wszystkich kluczowych obszarach, a jednocześnie utrzymujemy mocną dyscyplinę kosztową. Wskaźnik kosztów do przychodów wyniósł w tym kwartale zaledwie 20 proc. Dzięki temu zysk netto bankowości instytucjonalnej rośnie aż o 10 proc. r/r - mówi Patrycjusz Wójcik, wiceprezes banku ds. finansowych.
W bankowości detalicznej liczba zamożnych klientów wzrosła 10 proc. r/r. Salda depozytowe urosły o 6 proc., a środki w produktach inwestycyjnych były wyższe o 16 proc. Portfel kredytów hipotecznych zwiększyło się o 2 proc., a pożyczek gotówkowych o 6 proc. Sprzedaż pożyczek gotówkowych i pożyczek do karty kredytowej wzrosła o niemal jedną piątą w skali roku.
Bank utrzymał silną pozycję na rynku kart kredytowych pod względem wartości udzielonych na nich kredytów, z udziałem rynkowym według danych na koniec czerwca 2025 r. na poziomie 15,3 proc.