Heineken traci na giełdzie po informacji o spadku rentowności

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
30-07-2018, 10:43

Podjęcie przez koncern Heineken próby zakwestionowania pozycji rywala, Anheuser-Busch InBev w Brazylii spowodował zmniejszenie marży holenderskiego browaru.

Drugi pod względem wielkości browar na świecie, obecny również na polskim rynku (Grupa Żywiec) prognozuje w tym roku spadek rentowności. Spowodowane jest to… szybszym niż oczekiwała spółka rozwojem w największej gospodarce Ameryki Łacińskiej, gdzie jej działalność browarnicza jest mniej opłacalna niż w przypadku innych rynków. 

Zobacz więcej

Piwo marki Heineken fot. Bloomberg

Doniesienia o niższych zyskach wymusiły przecenę akcji koncernu na giełdzie w Amsterdamie, gdzie tracą ponad 5,6 proc., najwięcej od prawie trzech lat.

Heineken stał się drugim największym browarem w Brazylii, kiedy przejął tam firmę Kirin Holdings za 2,2 mld reali (590 mln USD). Japońska firma nie sprostała konkurencji ze strony giganta branżowego AB InBev (właściciela tak znanych marek jak przykładowo:  Budweiser, Corona i Stella Artois). Taką próbę podjął teraz Heineken, przystępując do batalii ze zwiększonym marketingiem, doprowadzając jednak do spadku ogólnej rentowności, nawet mimo większej ilości sprzedawanego piwa.

Nie spodziewaliśmy się takiego przyspieszenia tak szybko już w pierwszym roku – stwierdził  Laurence Debreoux, dyrektor finansowy koncernu Heineken.

Pośród marek jakie Heineken posiada w Brazylii znajdują się m.in. Schincariol w segmencie rynku masowego, a także droższe produkty jak Devassa i Eisenbahn.

Brazylijska jednostka Kirina nie była rentowna w momencie przejęcia, choć obecnie już jest i marże powinny nadrobić do średniego poziomu Heinekena za trzy do pięciu lat, powiedział Debroux.

Całoroczna marża spadła o około 20 punktów bazowych. Heineken wskazuje również na osłabienie reala jako jedną z przyczyn niższej rentowności. Skorygowany zysk z działalności operacyjnej wzrósł o 1,3 procent do 1,75 mld EUR (2 mld USD) w pierwszej połowie 2018 r. nie realizując prognoz analityków.

Jeszcze w lutym Heineken przewidywał, że w tym roku jego marża poprawi się o 25 pb. co i tak było wartością niższą niż cele w ubiegłych latach. 

Rozczarował jednak też AB InBev, który w zeszłym tygodniu podał wyniki poniżej szacunków, ponieważ wydatki marketingowe związane z Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej zaszkodziły wzrostowi zysków w drugim kwartale.

Wolumen piwa Heinekena wzrósł o 4,5 proc. w ujęciu organicznym, w porównaniu do oczekiwanych 3,1 proc.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Heineken traci na giełdzie po informacji o spadku rentowności