Czytasz dzięki

Informatyk bez widoku na etat

opublikowano: 31-08-2020, 22:00

Sześć na dziesięć ofert dla specjalistów IT dotyczy pracy na umowie B2B.

Nie każdy nadaje się na przedsiębiorcę? A jednak większość informatyków w Polsce musi prowadzić działalność gospodarczą. Branża IT stawia bowiem na luźniejsze formy zatrudnienia. Aż 57 proc. ofert pracy zamieszczanych na branżowym portalu No Fluff Jobs adresowanych jest do osób samozatrudnionych. Wiąże się to z intensywnym rozwojem sektora nowych technologii, działaniem w trybie projektowym i rosnącymi zarobkami np. grafików, programistów i testerów.

Prowadzone od lat badania potwierdzają, że specjaliści IT akceptują, a nawet lubią samozatrudnienie, bo daje im większą niezależność.

— Kontrakty B2B nie są jednak zupełnie wolne od wad i pułapek, o czym wielu przedsiębiorców zapomina — uświadamia Tomasz Klecor, partner w kancelarii Legal Geek.

Po pierwsze umowa B2B (ang. business-to-business) to nie etat, ale kontrakt dotyczący dużo bardziej elastycznej współpracy niż w ramach stosunku pracy. Informatyk, który go podpisuje, może, ale wcale nie musi dysponować takim samym stanowiskiem roboczym jak typowy etatowiec. Jeśli wolno mu posługiwać się firmowym adresem e-mailowym i wizytówką, jest to niemal zawsze uzasadnione rodzajem wykonywanych zadań. Po drugie: prawa autorskie.

W przypadku umów o pracę są one z założenia przenoszone na pracodawcę. Programista na kontrakcie B2B powinien natomiast określić, czy umową przenosi prawa autorskie np. do kodu komputerowego, czy co najwyżej udziela na niego licencji. Różnica jest taka jak między sprzedażą a wynajęciem domu. Jeszcze jedno: samozatrudnienie to również konieczność samodzielnego odprowadzania podatku dochodowego, podatku VAT i składek ZUS. A nie każdy wolny strzelec ma cierpliwość do takiej biurokracji.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane