Innowacje hotelowe w czasie posuchy

opublikowano: 08-07-2020, 22:00

Po otwarciu hoteli obłożenie jest wciąż minimalne. Nieliczne obiekty rozszerzają ofertę dla nowych grup docelowych

Jak wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP), w czerwcu nadal nie otworzyła się jedna piąta obiektów. W otwartych hotelach obłożenie oscyluje w okolicach 10 proc. Jedynie co 10 hotel uzyskał obłożenie powyżej 40 proc. w czasie długiego weekendu (Boże Ciało). Swoje własne badanie przeprowadziła firma Sun & Snow, operator apartamentów wakacyjnych. Mimo deklarowanej przez 94 proc. ankietowanych chęci wyjazdu na wakacje jedynie 26 proc. przyznało, że dokonało już rezerwacji.

TRANSFORMACJE:
TRANSFORMACJE:
Hotel Holiday Inn w Józefowie gotów jest choćby częściowo zamienić się z wypoczynkowo-konferencyjnego obiektu w biurowiec, oferujący elastyczne powierzchnie dla biznesu. [
Fot. ARC

— Podczas rozmów z klientami i w wynikach naszych badań widać niestety cały czas dużą niepewność wśród osób planujących wakacyjny wypoczynek. Wynika to zarówno z sytuacji gospodarczej, niepewności co do stabilności zatrudnienia, ale też niejasnej sytuacji związanej z tzw. bonem turystycznym. Może to powodować dużą zmienność cen w obrębie całej branży, która na pewno straci na braku turystów zagranicznych — mówi Marcin Dumania, prezes Sun & Snow.

Według ankietowanych przez IGHP, aby wypromować swoje obiekty i zwiększyć obłożenie, hotele wprowadzają obniżki cen noclegów (60 proc.) albo przynajmniej nie podnoszą cen z ubiegłego roku mimo wzrostu kosztów (30 proc.). Nieliczni jak na razie szukają bardziej innowacyjnych rozwiązań, polegających na rozszerzeniu działalności o nową grupę docelową gości lub nową aktywność biznesową.

Biznes pod Warszawą

Zamianę choćby części hotelu na elastyczne przestrzenie biurowe proponuje Marcin Górzyński, prezes Aquila Park, spółki zarządzającej 148-pokojowym obiektem marki Holiday Inn w Józefowie pod Warszawą.

— Obiekt ma dwa wejścia i duży teren rekreacyjny wokół. Szybki internet zadowoli nawet firmę technologiczną. Dużemu klientowi możemy zaoferować jedno z pięter, całe skrzydło czy salę konferencyjną na miesiąc lub dłużej i nie na noclegi, a na pracę w ciągu dnia. Możemy nawet pomóc w wymianie wyposażenia pokoi, usunąć łóżka i wstawić sprzęt biurowy danej firmy — mówi Marcin Górzyński.

Prezes Aquila Park przyznaje, że po uruchomieniu hotelu Holiday Inn w Józefowie firmy nie rezerwują jeszcze miejsc na duże konferencje i szkolenia, choć już zorganizowały w obiekcie kilka narad biznesowych. Dlatego cały czas obiekt zachęca też do odwiedzin rodziny warszawiaków zainteresowane wypoczynkiem i uprawianiem sportu na terenie swojego obiektu i w lasach nad Świdrem. Liczy też jednak, że oferta pracy w jedno-, dwuosobowych gabinetach biurowych okaże się atrakcyjną alternatywą dla firm poszukujących dodatkowej elastycznej przestrzeni dla pracowników daleko od centrum miasta.

Integracja rodzinna

Hotel Ossa Conference & Spa to konferencyjny gigant zlokalizowany 75 km od Łodzi i od Warszawy, w którym odbywają się kongresy, konferencje, integracje, targi, szkolenia i pobyty indywidualne. Obiekt posiada 523 pokoje, 35 sal konferencyjnych, powierzchnię targową, kilka restauracji, klubów, 23 hektary terenu, basen, spa, a nawet zarybiony staw. Obecny właściciel obiektu inwestuje w infrastrukturę wewnętrzną i zewnętrzną, np. w budowę ścieżek biegowych, licząc, że to podniesie jego atrakcyjność nie tylko w oczach klientówbiznesowych, ale też rodzin szukających miejsca na wypoczynek.

— Przed wybuchem pandemii mieliśmy bardzo dużo rezerwacji konferencyjnych i prognozy wskazywały, że ten rok będzie jeszcze lepszy niż poprzednie. Po jej wybuchu wszystko obróciło się o 180 stopni. Mimo to staraliśmy się nie reagować panicznie. Skupiliśmy się na optymalizacji i dostosowaniu oferty do zmieniającego się rynku. Z uwagi na zbliżający się sezon wakacyjny skoncentrowaliśmy realizowane projekty na przygotowaniu oferty dla gości indywidualnych, wykorzystującej takie nasze atuty, jak położenie w otoczeniu natury, okolicznych sadów, bezpieczeństwo pobytu w dużym obiekcie — mówi Anna Krawczyk, dyrektor generalny Hotelu Ossa Conference & Spa.

Kreatywność na wyczerpaniu

Zdaniem Marcina Mączyńskiego, sekretarza generalnego IGHP, prawdopodobnie niewiele hoteli przygotowuje aż tak radykalne innowacje związane ze zmianą zakresu usług i grupy docelowej, ponieważ oprócz przykładu Holiday Inn nie słyszał jeszcze o podobnych. Podejrzewa, że próby kreatywnego poszukiwania nowych rozwiązań skutecznie tłumi brak popytu — wiele wskazuje na to, że korporacje poprzestają wciąż jeszcze na spotkaniach online i na małych kameralnych naradach. Rafał Rosiejak, dyrektor zarządzający w L/E/I Transactions i ekspert hotelowy, podkreśla, że środowisko hotelowe wcale nie jest mało innowacyjne, ale całą swoją energię kierowało dotychczas na wspólne dopracowanie zasad, jak zapewnić gościom bezpieczeństwo w czasach pandemii.

— Solidarność tych w końcu konkurencyjnych firm pokazuje, że w sytuacji wspólnego zagrożenia potrafią współpracować, wymieniać się pomysłami — mówi Rafał Rosiejak.

           

  

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane