PB: Jakie są główne cele transformacji cyfrowej w Grupie Żabka?
Wojciech Krok: Transformacja cyfrowa w Żabce trwa od 2016 r. To ciągły i kompleksowy proces, a zarazem jeden z głównych filarów długofalowej strategii rozwoju naszej grupy. Skupiamy się na trzech głównych obszarach: dostarczaniu najlepszych rozwiązań cyfrowych naszym klientom, wspieraniu franczyzobiorców oraz zwiększaniu efektywności i jakości decyzji podejmowanych wewnątrz firmy.
Co konkretnie zapewniacie?
Z myślą o klientach nieustannie rozwijamy innowacyjne usługi, personalizujemy oferty i dostarczamy rekomendacje zgodnie z ich preferencjami w ramach aplikacji Żappka, która jest sercem naszego cyfrowego ekosystemu. Rozwijamy sieć sklepów Żabka Nano, które działają całą dobę — często w miejscach, w których tradycyjne Żabki nie mogłyby powstać — i są w pełni autonomiczne dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Franczyzobiorcom oferujemy zaawansowane narzędzia, w tym aplikację Cyberstore, która codziennie wspiera ich w zarządzaniu sklepami, umożliwiając efektywniejsze prowadzenie sprzedaży. Dzięki integracji aplikacji z Asystentem Żabka franczyzobiorca może delegować zadania personelowi, a następnie weryfikować ich wykonanie — wszystko z poziomu komputera czy telefonu. Wewnątrz firmy natomiast priorytetem jest utrzymanie stabilności i efektywności systemów odpowiedzialnych za kluczowe procesy biznesowe. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji optymalizujemy te procesy, by podejmować jak najlepsze decyzje. Przykład? Ze wsparciem AI dopasowujemy konkretny asortyment do poszczególnych sklepów. Sztuczna inteligencja pomaga nam również w analizie potencjalnych lokalizacji pod kątem kilkuset parametrów, w tym rentowności sklepu w danej okolicy, kosztów adaptacji placówki czy potencjału zakupowego w sąsiedztwie.
Jaką rolę w waszej transformacji cyfrowej odgrywa sztuczna inteligencja?
Systemy IT zapewniają nam stabilność biznesową, jednak to sztuczna inteligencja napędza prawdziwą rewolucję optymalizacji. Dzięki niej niemal każdy aspekt naszej działalności operacyjnej — od logistyki po zarządzanie promocjami — zyskuje nową dynamikę i efektywność.
Poznaj program konferencji "AI & Project Management" >>
W transformacji cyfrowej zazwyczaj współpracują dwie strony: biznes i technologia. A jak to wygląda w waszym przypadku?
Aby transformacja cyfrowa zakończyła się sukcesem, nieodzowna jest ścisła współpraca między departamentami biznesowymi i działami IT. Bez tego odpowiednie dostosowanie narzędzi technologicznych do potrzeb organizacji może być wyzwaniem. W naszej organizacji budujemy środowisko pracy sprzyjające kreatywności i tworzeniu innowacji. Pracownicy myślą nieszablonowo. To właśnie dzięki nim możliwy jest rozwój grupy i obszaru technologii. Nie musimy nikogo namawiać do zaangażowania się, a nawet idziemy o krok dalej — w procesach zmian uczestniczą osoby odpowiadające za odpowiedzialność i zrównoważony rozwój. Powód jest jasny: kwestie środowiskowe, społeczne oraz związane z ładem korporacyjnym są dla nas równie ważne, jak innowacyjność i efektywność biznesowa. Nasze działania nie ograniczają się tylko do wdrażania zaawansowanych systemów IT — istotne jest, aby te inicjatywy były zgodne z naszymi wartościami i wspierały realizację zobowiązań wobec konsumentów, pracowników, franczyzobiorców, inwestorów oraz środowiska naturalnego.
Żabka wyznacza standardy innowacyjności w branży, a jednym z głównych elementów tego sukcesu jest marka Nano.
Żabka Nano to jeden z najbardziej nowatorskich formatów sklepów, zarówno w Polsce, jak też na arenie międzynarodowej. Pierwszy taki sklep otworzyliśmy w czerwcu 2021 r. w Poznaniu, a dziś mamy ich już blisko 50. Dzięki zaawansowanej technologii, w tym analizie obrazu i sztucznej inteligencji, placówki te działają w pełni autonomicznie, umożliwiając klientom zakupy przez całą dobę. Ten model sprawdza się doskonale w takich miejscach jak parki biurowe, osiedla mieszkaniowe czy okolice uczelni, gdzie mamy powracających klientów. Są to przeważnie młode osoby, które chętnie korzystają z nowych technologii. Codziennie przebywając np. w biurze, robią zakupy w naszych autonomicznych sklepach, doceniając ich szybkość i wygodę.
Każda Żabka Nano to nie tylko sklep przyszłości, ale także prawdziwe laboratorium innowacji...
Rzeczywiście. W Żabkach Nano testujemy nowoczesne technologie i rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie w całej naszej sieci. Doskonałym przykładem jest koncept sklepów hybrydowych, które w ciągu dnia działają z obsługą, a po godz. 23 przechodzą w tryb autonomiczny, umożliwiając klientom zakupy przez całą noc. To wyjątkowe połączenie innowacyjności, wygody i samoobsługi sprawia, że Żabka Nano wyróżnia się na tle innych formatów sklepów, a my możemy jeszcze lepiej spełniać oczekiwania kupujących.
Innym waszym sztandarowym rozwiązaniem jest aplikacja Żappka, która zdobyła ogromną popularność w młodym pokoleniu.
Aplikacja Żappka to kluczowy element naszej strategii cyfrowej, a liczba jej aktywnych użytkowników wynosi ponad 8,3 mln, przy czym nie są to tylko osoby młode. Tym, co chyba najbardziej zachęca ludzi do korzystania z aplikacji, jest nasz program lojalnościowy oparty na żappsach, które klienci zbierają podczas zakupów i wymieniają na produkty dostępne w Żabce oraz u naszych partnerów. To nie tylko zachęca do częstszych wizyt w sklepach, ale także buduje silną więź z naszą marką. Żappsy będą silnym motorem rozwoju nowej odsłony Żappki w niedalekiej przyszłości.
Jakie zmiany planujecie wprowadzić w aplikacji?
Naszym celem jest, aby aplikacja Żappka była bramą do naszego cyfrowego ekosystemu convenience, w którym pokażemy w pełni nasze usługi i podmioty wchodzące w skład grupy. Pracujemy nad tym, aby była jeszcze bardziej intuicyjna i przyjazna dla użytkownika, z nowymi funkcjonalnościami, które jeszcze bardziej zbliżą fizyczne i cyfrowe kanały sprzedaży. Czołową rolę będzie w niej odgrywał program lojalnościowy oparty na żappsach. W nowej odsłonie aplikacji udostępnimy nowe usługi dostarczane zarówno przez Żabkę, jak też zewnętrznych partnerów m.in. z dziedziny mobility. Dążymy do tego, żeby aplikacja stała się nieodłącznym elementem codziennego życia naszych klientów, oferując im jeszcze większą wygodę, personalizację i korzyści. Przez ostatni rok przeprowadziliśmy kilkadziesiąt sesji badawczych z użytkownikami, aby design aplikacji odzwierciedlał ich potrzeby.
Jak pracownicy reagują na ciągle pojawiające się nowe rozwiązania IT?
Wdrażanie nowych technologii zawsze oznacza pewne wyzwanie, zwłaszcza na początku. Konieczność nauki korzystania z tych rozwiązań może budzić u niektórych pewien dystans. Aby go przezwyciężyć, organizujemy szkolenia, które pomagają poznać i zaakceptować innowacje. Modele sztucznej inteligencji, które budujemy, są przez nas ciągle kalibrowane razem z ich użytkownikami. Poprawiają swoją efektywność także wraz z dopływem nowych danych. Korzyści stają się oczywiste — większa efektywność pracy i lepsze wyniki biznesowe.
Czyli chęć zachowania status quo ustępuje przed zyskami i wygodą?
Otóż to. Przykładem może być nasz system zamawiania towarów oparty na sztucznej inteligencji, który znacznie ułatwia zarządzanie sklepem i oszczędza czas. Gdy tylko franczyzobiorca opanuje nową technologię, początkowa niechęć szybko znika, a uwaga skupia się na poprawie wydajności i osiąganiu lepszych wyników biznesowych.
Skoro mówimy o sztucznej inteligencji, jak wygląda współpraca z Microsoftem, zwłaszcza w kontekście wdrożenia Copilota?
Współpraca z Microsoftem jest jednym z najważniejszych partnerstw strategicznych, które rozwijamy. Wspólnie wprowadzamy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w czterech głównych dziedzinach: efektywności operacyjnej sklepów, ekspansji międzynarodowej, wewnętrznej transformacji firmy oraz zaawansowanej analityce danych. Copilot dla Microsoft 365 to doskonały przykład technologii, która jest tak intuicyjna i przyjazna w użytkowaniu, że staje się niemal niewidoczna. W rezultacie pracownicy szybciej akceptują zmiany wynikające z transformacji cyfrowej.
Wasza współpraca z Microsoftem nie kończy się na Copilocie...
Nie, współpraca obejmuje również m.in. takie narzędzia jak Dynamics 365, które podnoszą jakość naszych procesów operacyjnych i wspierają rozwój innowacyjnych rozwiązań mających realny wpływ na nasz biznes. Wybraliśmy zaufanego partnera, z którym pracujemy nad rozwiązaniami naszych zróżnicowanych potrzeb. Dzięki współpracy z Microsoftem mamy dostęp do najnowszych technologii i systemów kompleksowo wspierających naszą strategię transformacji cyfrowej. To partnerstwo pozwala nam nie tylko optymalizować dotychczasowe procesy, ale także rozwijać nowe inicjatywy, które zwiększają konkurencyjność Żabki na rynku.
Jakie są wasze plany na najbliższe kwartały, jeśli chodzi o rozwój cyfrowy i wykorzystanie sztucznej inteligencji?
Mamy ambitne plany, szczególnie jeśli chodzi o rozwój generatywnej sztucznej inteligencji np. w procesach back office oraz marketingu. Chcemy jeszcze bardziej personalizować ofertę w aplikacji Żappka, aby każdy klient mógł otrzymać dokładnie to, czego potrzebuje, w sposób, który jest dla niego najwygodniejszy. Planujemy również dalszą integrację naszych cyfrowych biznesów w ramach grupy przy użyciu naszej aplikacji. Chcemy, by konsumenci mieli łatwy dostęp do ofert podmiotów wchodzących w skład grupy, takich jak zamawianie diety z Maczfitu. Będziemy również kontynuować współpracę z partnerami zewnętrznymi, oferując nowe usługi, które poszerzą nasz ekosystem convenience. Celem Żabki jest nie tylko utrzymanie, ale także umacnianie pozycji lidera innowacji w sektorze retail.