Jak banki mogą sprostać rosnącym oczekiwaniom swoich klientów?

Partnerem publikacji jest Mastercard
opublikowano: 2025-11-20 09:46

Doświadczenie klienta w kanałach cyfrowych wyznacza dziś kierunek rozwoju bankowości. Konsumenci oczekują, że każda interakcja – od logowania do bankowości mobilnej, po finalizację płatności online – będzie łatwa, szybka i bezpieczna. Dla banków oznacza to konieczność wdrażania rozwiązań, które upraszczają codzienne operacje, jednocześnie wzmacniając zaufanie i lojalność klientów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dzisiejsi konsumenci często kupują online i oczekują wygodnych płatności tamże, dlatego potrzebne jest przeniesienie UX wygodnych i szybkich płatności stacjonarnych do świata e-commerce. Dlaczego to ważne z punktu widzenia banków? Po pierwsze, warto zostawiać konsumenta w „swoim środowisku”, po drugie, warto by korzystali oni z bezpiecznych rozwiązań (co skutkuje mniejszą liczbą reklamacji). Jednym z takich właśnie rozwiązań może być Click to Pay.

To narzędzie stworzone przez globalne organizacje płatnicze w oparciu o branżowy standard Secure Remote Commerce. Umożliwia dokonywanie płatności kartą w internecie jednym kliknięciem, bez konieczności każdorazowego wpisywania danych karty. Użytkownik tworzy jeden bezpieczny profil, w którym może przechowywać i zarządzać wszystkimi swoimi kartami – niezależnie od banku czy urządzenia. W e-sklepach powracający klienci są automatycznie rozpoznawani, m.in. dzięki urządzeniu lub adresowi e-mail, co skraca proces płatności do kilku sekund. Banki, które wdrażają to rozwiązanie mogą w efekcie oferować klientom tak intuicyjne płatności w sieci, jak transakcja zbliżeniowa w sklepie stacjonarnym.

Bezpieczeństwo i zaufanie jako fundament rozwoju

Z punktu widzenia banków i klientów kluczowe znaczenie ma również bezpieczeństwo. Click to Pay wykorzystuje technologię tokenizacji, która zastępuje dane karty unikalnym tokenem używanym tylko w danej transakcji. Technologia tokenizacji odpowiada na wyzwania związane z ochroną danych, przed którymi stoją miliony sprzedawców przetwarzających wrażliwe dane konsumentów, w tym informacje bankowe i dane kart płatniczych. Dzięki temu rozwiązaniu dane posiadacza karty nigdy nie są ujawniane sprzedawcy, a ryzyko nadużyć zostaje znacząco ograniczone. Dodatkowe standardy uwierzytelniania zwiększają skuteczność autoryzacji i poziom akceptacji płatności. Skuteczna ochrona danych dla banków oznacza także ograniczenie reklamacji klientów.

Jak podkreśla Daria Auguścik, VP, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w Mastercard, „Click to Pay to krok w stronę płatności, które łączą najwyższe standardy bezpieczeństwa z intuicyjną obsługą. Rozwiązanie wykorzystuje technologię tokenizacji, która pomaga zapobiegać oszustwom i potwierdza, że płatność wykonuje właściciel karty. Dodatkowe zabezpieczenia, takie jak szyfrowanie danych i logowanie wieloetapowe, zapewniają użytkownikom pełne bezpieczeństwo podczas płatności. To rozwiązanie, które nie tylko odpowiada na potrzeby konsumentów, ale też wspiera banki w budowaniu długofalowej relacji z klientem – opartej na bezpieczeństwie, zaufaniu i wygodzie.”

Globalne dane potwierdzają rosnącą popularność tego standardu. Konsumenci na całym świecie zapisali już ponad 195 milionów kart w Click to Pay, a w Europie liczba transakcji wzrosła rok do roku o 117%, przy jednoczesnym wzroście rejestracji użytkowników o 87% (dane Mastercard). W Polsce dynamika adopcji jest równie imponująca – między IV kwartałem 2024 r. a I kwartałem 2025 r. liczba transakcji Click to Pay zwiększyła się o 67%, a aż 70% użytkowników korzysta z tej formy płatności ponownie.

Korzyści dla banków i klientów

Click to Pay przynosi wymierne korzyści zarówno konsumentom, jak i instytucjom finansowym. Dla klientów to przeniesienie dobrze znanego doświadczenia płatności zbliżeniowych do świata online – transakcja w internecie jest szybka, bezpieczna i wygląda tak samo w każdym sklepie. Konsument ma natychmiastowy dostęp do wszystkich kart na dowolnym urządzeniu i nie musi za każdym razem wprowadzać danych ręcznie.

Dla banków to natomiast rozwiązanie, które realnie wpływa na wskaźniki transakcyjności, lojalności klientów.. Tokenizacja zwiększa skuteczność autoryzacji płatności i ogranicza liczbę błędów przy finalizacji zamówienia. To dowód, że użytkownicy kart stokenizowanych dokonują zakupów częściej, a banki zyskują bardziej zaangażowanego klienta.

Click to Pay to globalne rozwiązanie, które umożliwia płacenie tą samą, raz zapisaną kartą w sklepach internetowych na całym świecie. Integracja z tą usługą wspiera tworzenie jednolitych, interoperacyjnych rozwiązań płatniczych w Europie i ułatwia wdrażanie wspólnych standardów na rynku. Jednocześnie tokenizacja otwiera przed bankami nowe możliwości w cyfrowej gospodarce – od integracji z platformami e-commerce i portfelami cyfrowymi po przyszłe zastosowania w obszarze tożsamości cyfrowej – czyniąc je kluczowym ogniwem ekosystemu zapewniającego bezpieczeństwo i spójność działania wszystkich uczestników rynku.

Standard płatności kartą w internecie w praktyce

Click to Pay jest już wdrażany na całym świecie – m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Czechach, Australii i Singapurze. W Polsce rozwiązanie jest dostępne u większości akceptantów i w coraz większej liczbie sklepów internetowych, a proces wdrożeń systematycznie obejmuje kolejnych dostawców płatności.

W erze, w której lojalność klientów buduje się poprzez bezproblemowe, spójne doświadczenia w każdym kanale, Click to Pay staje się odpowiedzią na kluczowe oczekiwania współczesnych użytkowników bankowości – prostotę, bezpieczeństwo i natychmiastowy dostęp do swoich środków wszędzie tam, gdzie dokonują zakupów.

Partnerem publikacji jest Mastercard