Jak prowadzić firmowego bloga

Justyna Klupa
opublikowano: 2023-04-23 20:00

Przedsiębiorca powinien pisać o tym, na czym się zna i przedstawiać treść w ciekawy sposób. O czym jeszcze należy pamiętać, tworząc artykuły blogowe?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego przedsiębiorca powinien blogować?
  • O czym pisać bloga firmowego?
  • W jaki sposób tworzyć treści na bloga?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firmy robią co mogą, żeby zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej oraz zainteresować potencjalnych klientów swoimi produktami i usługami. Dużą popularnością cieszy się social media marketing, jednak coraz więcej przedsiębiorców stawia na bloga, czyli rodzaj platformy służącej do komunikowania się z grupą docelową, którą w tym przypadku są konsumenci. Lista jego zalet jest długa.

– Po pierwsze, blog umożliwia budowanie wizerunku eksperta. Prowadzenie tematycznego bloga jest sposobem na pokazanie swojej wiedzy branżowej, zaprezentowanie posiadanych umiejętności, jak i osiąganych wyników. Po drugie, pomaga pozyskać klientów, którzy po lekturze naszych materiałów postanowią nam zaufać. Jestem tego przykładem – mój biznes zaczął się na pisanym po godzinach blogu. Wielu klientów mojej firmy – od kancelarii prawnych po sklepy internetowe - również w ten sam sposób zaczynało – mówi Artur Jabłoński, szkoleniowiec, prezes zarządu agencji marketingowej Digitalk i autor książek o marketingu.

Co istotne, blogowanie wpływa również pozytywnie na rozwój osobisty i zawodowy przedsiębiorcy.

– Uczy regularności i umiejętności związanych z promocją tworzonych treści, zmusza do nauki precyzyjnego formułowania myśli, wymaga dobrego researchu i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Oczywiście pod warunkiem, że chcemy to robić dobrze. A co za tym idzie, rozwijamy się jako specjalista – wyjaśnia Artur Jabłoński.

Zaletą blogowania jest również bezproblemowa dostępność, globalny zasięg i niska cena – jego prowadzenie może być darmowe, a największe koszty mogą wynikać ze współpracy z copywriterem lub firmą marketingową. Efektywność naszego bloga i osiągnięcie zamierzonego celu uzależnione są w znacznym stopniu od determinacji przedsiębiorcy i zaangażowania w tworzenie treści.

Musisz zaciekawić

Najważniejszą zasadą skutecznego blogowania jest dostarczanie użytkownikom internetu artykułów, które ich zainteresują. Jeśli informacje będą nieciekawe lub nieprzydatne, potencjalny klient prawdopodobnie już nigdy nie wróci na bloga – bo nie odnalazł tam tego, czego szukał. Konieczne jest dobre poznanie swojej grupy docelowej – a zatem określenie, do jakiej części użytkowników kierowane są usługi lub produkty, jakie są ich cechy, gdzie mieszkają, etc. Równie ważna jest unikalność tworzonych treści i znajomość tematu.

– Przedsiębiorca powinien pisać o tym, na czym się zna. Dlatego warto wybrać temat lub niszę, w której się specjalizujemy, a następnie przygotować listę tematów i artykułów. Ten etap najczęściej zaczyna się od pytań, które zadają klienci i osoby szukające wiedzy z danej dziedziny. Później należy tworzyć artykuły, które na te pytania odpowiadają – mówi prezes agencji Digitalk.

W jaki sposób powinno się tworzyć treści na bloga, aby potencjalni klienci chcieli je przeczytać? Przede wszystkim należy zaciekawić użytkowników tematyką i przekazem. Według Artura Jabłońskiego kluczowe są trzy elementy.

– Po pierwsze, rzetelna i merytoryczna wiedza zawarta w artykule. Po drugie, własna perspektywa i doświadczenie, czyli wyniki, studia przypadków, własne anegdoty i przemyślenia. W internecie jest mnóstwo tekstów typu „jak zrobić X”, a mało „jak zrobiliśmy X”. Pokazywanie własnych przykładów i doświadczeń to klucz do wyróżnienia się, nawet wtedy, gdy na dany temat napisano już wiele artykułów. Zawsze znajdzie się miejsce na jeszcze jedną, unikalną perspektywę – mówi Artur Jabłoński.

Oprócz wiedzy i własnej perspektywy olbrzymie znaczenie ma umiejętność pisania w zaciekawiający sposób.

– Jest wiele reguł dobrego stylu. Krótkie zdania. Obrazowe przedstawianie elementów. Intrygujące pytania jako forma otwarcia tekstów. To już sztuka sama w sobie i można by jej poświęcić osobny artykuł. Jeśli tekst będzie nieciekawie napisany, użytkownik najpewniej szybko go porzuci, pomimo wartości merytorycznej – mówi szkoleniowiec.

Wbrew pozorom to nie brak znajomości tematu lub małe doświadczenie w danej dziedzinie jest największym problemem na etapie pisania, ale właśnie brak umiejętności formułowania wciągających treści, których szukają i chcą przeczytać w sieci potencjalni klienci.

Poznaj program konferencji “Digital Customer Experience”, 2 czerwca 2023 >>

Pamiętaj o słowach kluczowych

Oprócz wartościowych treści ważny jest także sposób przekazu informacji oraz odpowiednio dobrane słowa kluczowe – wpływają one pozytywnie na SEO i pozycjonowanie strony. Przedsiębiorcy, którzy chcą dobrać właściwe słowa kluczowe, mogą skorzystać z różnych narzędzi internetowych przeznaczonych do ich generowania. Wśród nich można wymienić m.in. te udostępnione przez Google, jak Google AdWords Keyword Planer i Trendy Google.

Prowadząc bloga, firmy mogą wykorzystywać również widżet czatu, czyli okienko do rozmów z botem, który - według różnych źródeł - zwiększa efektywność przekazu nawet o 75 proc. Zamiast lub oprócz niego można zamieścić na blogu formularz kontaktowy, który ułatwi kontakt z przedsiębiorcą.

Serwisy społecznościowe odgrywają ważną rolę w marketingu internetowym, dlatego treści blogowe warto udostępniać w kanałach firmowych w social mediach.