Jak sprzedawać online na rynkach zagranicznych

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-10-28 20:00

Współczesne technologie i rozwiązania logistyczne sprawiają, że e-handel z innymi krajami staje się coraz łatwiejszy. O czym pamiętać, decydując się na na cross-border w e-commerce?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • O czym pamiętać, wchodząc ze sprzedażą na rynki zagraniczne?
  • Jakie są zalety platform typu marketplace?
  • Jak zacząć sprzedawać na rynkach zagranicznych?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Cross-border to strategia oparta na międzynarodowym handlu elektronicznym, która sprzyja skalowaniu biznesu. Potwierdzają to eksperci. Z tegorocznego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej pt. „Cross-border e-Commerce. Marka bez granic” wynika, że e-sprzedaż międzynarodowa jest często bardziej opłacalna niż prowadzenie działalności w jednym kraju. Prowadzenie handlu na kilku rynkach to również większa stabilność przychodów. Jak wynika z raportu, 17 proc. firm, które wprowadziły cross-border, odnotowało wzrosty sprzedaży powyżej 20 proc. w skali roku.

Mimo to przedsiębiorcy ostrożnie rozglądają się za nowymi rynkami. Wynika to między innymi z różnic prawnych.

- Szczegółowe regulacje dotyczące zarówno handlu, jak i ochrony konsumenckiej, nawet w ramach Unii Europejskiej mogą się od siebie różnić w zależności od państwa. Różnice mogą dotyczyć nawet takich kwestii jak informacje o produkcie, jakie muszą znaleźć się na opakowaniu - wyjaśnia Urszula Rąbkowska, menedżer z firmy XBS Group.

Poza tym firmy muszą zapewnić funkcjonowanie odpowiedniej wersji językowej strony internetowej, a także obsłużyć klientów w ich ojczystym języku. Ważny jest także marketing i reklama. Sukces firmy na rynku zagranicznym uzależniony jest również od logistyki. Wyzwaniem dla przedsiębiorców mogą być kwestie dotyczące dostaw i magazynowania - chodzi o to, aby klient z zagranicy nie musiał zbyt długo czekać na swoje zamówienie. Najlepszą opcją jest, aby zapasy magazynowe były dostępne w każdym państwie, na którego terenie firma prowadzi sprzedaż.

- Wchodząc na rynek zagraniczny trudno zajmować się magazynowaniem, organizowaniem wysyłek oraz transportem własnymi siłami. Duża firma może wybudować własne centrum logistyczne, ale cross-border nie jest opcją dostępną tylko dla największych graczy. Małe i średnie sklepy internetowe mogą z powodzeniem korzystać z usług operatorów logistycznych – mówi Urszula Rąbkowska.

Jak wejść na nowy rynek

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby zacząć sprzedawać swoje produkty poza rodzimym krajem, przeważnie dokonują wyboru między dwiema opcjami. Pierwszą jest dodanie do własnej witryny nowej wersji językowej. Druga natomiast to rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem międzynarodowej platformy typu marketplace, oferującej towary wielu sklepów internetowych w jednym miejscu. Ta opcja wiąże się z niższą barierą wejścia na rynki zagraniczne, ale ma pewne wady – współpraca z serwisami takimi jak Zalando, Amazon czy Allegro nie jest darmowa. Większość opłat naliczana jest jednak dopiero od dokonanej sprzedaży i ma formę prowizji.

Co istotne, decydując się na korzystanie z platform typu marketplace, przedsiębiorca nie musi inwestować pieniędzy w budowę nowego sklepu internetowego. Może się okazać, że wejście na rynki zagraniczne w taki sposób będzie tańsze niż w przypadku pełnej samodzielności. Jednak w dłuższej perspektywie taka opcja może być kosztowna. Platformy typu marketplace mogą pobierać różne opłaty dodatkowe pochłaniające znaczną część przychodów sklepu. Decydując się na długookresowy handel w ten sposób, warto pomyśleć o dywersyfikacji sprzedaży. Rozwiązaniem może być również obecność na kilku serwisach i równoczesne rozwijanie własnego e-sklepu. Niektóre firmy łączą też sprzedaż internetową z handlem stacjonarnym.

Znajomość grupy docelowej

Przed podjęciem decyzji o wejściu na rynki zagraniczne warto poszukać raportów na temat trendów i zwyczajów konsumenckich w danym państwie. Dobrym rozwiązaniem jest również analiza ofert poszczególnych platform i sklepów pod kątem ich asortymentu oraz potencjalnej konkurencji. Równie istotne jest sprawdzenie uwarunkowań prawnych dla sprzedawców oraz różnic pomiędzy zasadami ochrony konsumentów w Polsce i za granicą.

- Mając zebrane wszystkie niezbędne informacje na temat danego rynku, trzeba przemyśleć kwestie związane z magazynowaniem, pakowaniem, sprawnymi dostawami oraz przyjmowaniem zwrotów. Pamiętajmy, że jeśli klienci będą musieli długo czekać na swoje zamówienia złożone u polskiego sprzedawcy albo jeśli pojawią się problemy ze zwrotami, mocno zaszkodzi to reputacji takiego e-sklepu – podkreśla ekspertka.

Nie można zapominać również o budżecie na reklamę. Nawet gdy przedsiębiorca zdecyduje się korzystać z marketplace, powinien zabezpieczyć odpowiednią sumę na promowanie swojej oferty na wybranej platformie.