Przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększyć sprzedaż lub zbudować wizerunek specjalisty w branży, korzystają m.in. z content marketingu. Polega on na tworzeniu i dystrybucji treści, np. w formie bloga lub postów w social mediach. Dlaczego tam? Bo one są najczęściej wybieranymi kanałami komunikacji z potencjalnymi klientami.
Firmy coraz częściej zlecają przygotowanie tekstów copywriterom. Na rynku jest też coraz więcej osób wykonujących ten zawód. Nic w tym dziwnego – w tej profesji mogą pracować z dowolnego miejsca na świecie, a zarobki są przyzwoite. Niestety, nie każdy freelancer świadczy usługi na wysokim poziomie. Jak wybrać dobrego copywritera, żeby zwiększyć sprzedaż i nie wyrzucić pieniędzy w błoto? Wystarczy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Warto pamiętać, że cena usług nie powinna być decydującym kryterium. Duże znaczenie ma m.in. umiejętność tworzenia ciekawych treści i znajomość SEO.
Na każdy temat
Przedsiębiorcy powinni rozważyć współpracę z copywriterem, który może pochwalić się przynajmniej dwuletnim stażem w branży - jest to wystarczający czas na zdobycie wiedzy na temat podstaw tworzenia tekstów i zbudowanie ciekawego portfolio. Im większe jego doświadczenie w branży, tym większe prawdopodobieństwo, że firma otrzyma dobrej jakości teksty.
Dobry copywriter napisze tekst na każdy temat - wystarczy, że posiada umiejętność wyszukiwania informacji. Czasem jednak przedsiębiorcy potrzebny jest specjalista, który ma wiedzę z danej dziedziny na przyzwoitym poziomie i doświadczenie w pisaniu tekstów z konkretnej tematyki.
– Jeśli copywriter tworzy treści na portale, blogi czy na potrzeby e-commerce z tematyki technicznej, np. dotyczące instalacji elektrycznych, musi być wyposażony w wiedzę wykraczającą ponad podstawowy poziom. W tej materii łatwo o pomyłkę, błędy merytoryczne, a to z kolei wpływa na zaufanie, którym odbiorcy darzą markę. Z drugiej strony pamiętajmy, że większości zagadnień można się nauczyć na tyle, aby tworzyć wartościowe teksty. Kluczowa jest tu współpraca copywritera z ekspertami, którzy służyliby wsparciem merytorycznym oraz zweryfikowaliby treści artykułów - mówi Iwona Bortniczuk, liderka działu marketingu treści w agencji marketingu cyfrowego Sempai.
W interesie przedsiębiorcy jest sprawdzenie jakości tworzonych przez copywritera treści. W tym celu powinien zapoznać się z jego portfolio. Warto pamiętać o tym, że najczęściej zamieszczane są w nim najlepsze teksty. Jeśli jednak nie są zadowalającej jakości, lepiej nie ryzykować i nie nawiązywać współpracy.
Weź udział w konferencji “Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia Warszawa >>
Pisanie pod Google
Dobry copywriter powinien tworzyć teksty pod SEO, co oznacza podejmowanie działań, dzięki którym nasza strona internetowa będzie się wyświetlać w górnych wynikach wyszukiwania, np. w Google. Niestety, wielu początkujących freelancerów z tej branży nie ma wystarczającej wiedzy na ten temat.
– Jeśli opisy czy artykuły nie będą napisane zgodnie z zasadami SEO, witryna schowa się na dalszych stronach wyników wyszukiwania. A kto zagląda na trzecią czy tym bardziej dziesiątą stronę wyszukiwarki? Dlatego każdy copywriter tworzący treści do internetu powinien nie tylko dobrze pisać, ale i znać zasady pisania „pod SEO” - mówi Iwona Bortniczuk.
Przykładowo nie wystarczy, że tekst na bloga jest poprawny merytorycznie. Aby spełniał swoje funkcje, powinien mieć właściwą objętość, podział i rozkład treści. Konieczne jest zamieszczenie prawidłowo dopasowanych fraz i słów kluczowych oraz nagłówków. Firmy mogą jednak mieć problem ze sprawdzeniem, czy copywriter rzeczywiście pisze pod SEO. Jak można to zweryfikować? Na przykład wrzucając dowolne teksty z portfolio copywritera do programów online oceniających jakość tekstu pod tym kątem. Takim programem jest np. Semstorm.
Jeśli jest to możliwe, przedsiębiorca podczas selekcji copywriterów powinien dowiedzieć się, czy używają oni programów przeznaczonych do wyszukiwania fraz i słów kluczowych
Opcji do wyboru jest całkiem sporo. Wśród popularnych narzędzi wymienić można, m.in. Senuto, SurferSEO, Yoast SEO oraz Google Analytics. Polecane jest również korzystanie z Google Trends. To darmowe narzędzie do analizy panujących trendów powinien znać każdy copywriter. Pomaga ono znaleźć ciekawe tematy tekstów oraz popularne frazy. Jednak trzeba przyznać, że weryfikacja tego, czy copywriter rzeczywiście korzysta z tych programów, może być dla przedsiębiorców sporym problemem.
Przeznaczenie treści
Przed nawiązaniem współpracy z copywriterem warto sprawdzić, jakiego typu teksty pisze i gdzie są zamieszczane. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ zupełnie inaczej tworzy się materiały na bloga, stronę internetową, a jeszcze w inny sposób na poszczególne social media.
– Rodzaj tekstu, czyli artykuł blogowy, opis na stronę główną czy post do social mediów stanowi jedną z podstawowych wytycznych dotyczących tworzenia treści. Przeznaczenie i miejsce publikacji treści determinuje to, jak ma ona wyglądać. Wpływa na jego długość, strukturę, przekaz itd. Bez tego nie ma mowy o dobrze zrealizowanej treści – mówi ekspertka z Sempai.