Analizy agencji zatrudnienia Randstad wskazują, że prawie połowa ankietowanych pracowników (48 proc.) rozważałaby odejście z firmy, jeśli praca w niej nie pozwalałaby im wystarczająco cieszyć się życiem. Z kolei z raportu People Element pt. “Engagement trends annual report 2023” wynika, że kiedy działy HR dbają o dobrostan (wellbeing) i zrównoważony rozwój pracowników, przedsiębiorstwa ponad dwukrotnie częściej osiągają cele biznesowe, a rotacja wśród zatrudnionych spada średnio o 43 proc. Dlaczego właśnie te aspekty odgrywają kluczową rolę w zatrzymywaniu talentów w firmie? Odpowiedź jest prosta – wpływają one na zadowolenie pracowników z wykonywanych obowiązków służbowych i warunków zatrudnienia oraz wydajność, dzięki czemu firmy mogą się rozwijać. Dodatkowo zadowoleni podwładni mogą przyciągnąć do firmy inne talenty, zmniejszając tym samym koszty rekrutacji.
Nie tylko pensja się liczy
Jak zapewnić dobrostan i zrównoważony rozwój pracowników? Przede wszystkim trzeba zrozumieć, o co w nich chodzi. Na dobrostan wpływa nie tylko pensja i dodatkowe benefity, ale również work-life balance i kultura organizacyjna w firmie. Eksperci podkreślają, że ważne są również relacje w zespole, stres i uczucie bezpieczeństwa. Znaczenie ma tu także możliwość rozwoju i świadomość znaczenia wykonywanych zadań służbowych z punktu widzenia wyników firmy.
- Nie wystarczy ludzi dobrze wynagradzać - muszą oni dzięki pracy czuć przynależność, zaopiekowanie i docenienie. Może to jednak stanowić wyzwanie dla działów HR. Podwyżki zawsze można udzielić, ale by stworzyć w przedsiębiorstwie kulturę dobrostanu, potrzebny jest długoterminowy plan działania – uważa Iwona Żurawska, ekspertka z firmy Intrum.
Szacunek i opieka
Oprócz dbania o dobrostan przedsiębiorcy powinni skoncentrować się również na zapewnieniu pracownikom zrównoważonego rozwoju. Jak to osiągnąć? Ważne są trzy aspekty. Po pierwsze, szef powinien starać się zapewnić podwładnym coraz lepsze warunki pracy. Nie chodzi tylko o wzrost płacy i ewentualne dodatkowe benefity, ale również o możliwość rozwoju - zarówno osobistego, jak i zawodowego. Po drugie, powinien dbać o wzajemny szacunek i równość pracowników.
- Zadbajmy zatem o to, by obowiązkiem każdego menedżera były regularne spotkania indywidualne z członkami jego zespołu. Podobne działania mogą być również wpisane w strategię działań HR. Nawet proste akcje pozwolą pracownikom poczuć się wysłuchanym i zaopiekowanym, a co za tym idzie - bardziej zadowolonym z pracy – mówi Iwona Żurawska.
Ostatnim aspektem zrównoważonego rozwoju jest działalność przedsiębiorstwa na rzecz społeczeństwa. Z danych przedstawionych przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) wynika, że aż 40 proc. Polaków działa w organizacjach obywatelskich. Praca w firmie, która angażuje się w ważne dla pracowników sprawy, jest dla nich powodem do dumy.