Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-03-03 20:00

Zrezygnowani podwładni to duży problem dla ich szefów. Jak przeciwdziałać coraz powszechniejszemu zjawisku quiet quitting?

  • Na pracodawcy powinni bać się nowego trendu
  • Jakie są metody motywowania pracowników
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eksperci Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zwracają uwagę na obecne trendy na runku pracy. Wśród nich wymieniają tzw. „ciche odchodzenie” podwładnych (ang. quiet quitting). Chodzi o wykonywanie przez pracowników obowiązków służbowych w minimalnym stopniu. Wiąże się to z brakiem emocjonalnego przywiązania do miejsca zatrudnienia i traktowania pracy wyłącznie jako źródła zarobków, służącego do samorealizacji w życiu prywatnym. Eksperci dostrzegają to zjawisko zwłaszcza wśród młodych osób, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Odmawiają oni brania nadgodzin, nie chcą wykonywać zadań wykraczających poza ich zakres obowiązków. Ponadto nie integrują się z kolegami w biurze i przyjmują zwykle milczącą postawę podczas firmowych spotkań. W miejscu pracy robią dokładnie tyle, ile formalnie wymaga od nich umowa zawarta z pracodawcą. Takie zachowania wpisują się w trend „cichego odchodzenia”.

Skuteczne motywowanie

Jak szef powinien reagować na takie zachowanie? Sposoby działania i odpowiedzi na upowszechniający się trend pracodawcy będą mogli poznać np. na jednym z darmowych szkoleń dostępnych w bazie Akademii PARP. Chodzi o kurs e-learningowy „Motywowanie pracowników”. Podczas zajęć szefowie firm dostaną praktyczne wskazówki, jak zadbać o rozwój swój, jak i pracowników. Eksperci zaprezentują skuteczne metody motywowania pracowników. Ponadto opowiedzą, jakie są sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, a także o tym, czy sprawna komunikacja w firmie sprzyja podnoszeniu motywacji podwładnych. Jedno z istotnych punktów programu szkolenia dotyczy budowania zaangażowania pracowników w działania przedsiębiorstwa.

Z badań PARP wynika, że dla osób podejmujących zatrudnienie jednym z najważniejszych obecnie czynników jest możliwość wyboru między pracą zdalną a stacjonarną. Raport potwierdza, że spada lojalność pracowników wobec pracodawców, natomiast kult pracy wypycha idea work-life balance, czyli równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Jak czytamy w raporcie Klubu Dyrektorek i Dyrektorów PR „Postawy pracownicze post-Covid”, wspomniana równowaga jest obecnie najważniejszą kwestią dla zatrudnionych. Na drugim miejscu uplasowała się możliwość wynegocjowania wyższych zarobków. Pracownicy zwracają uwagę także na reputację firmy. Świadomie wybierają pracodawców i przyglądają się ich działalności. Z raportu wynika ponadto, że podwładni znacznie częściej niż do tej pory deklarują, że odmówiliby awansu lub wzięcia na siebie dodatkowych obowiązków, gdyby kolidowałyby one z realizacją ich planów pozazawodowych.

Weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie” >>

Przestarzałe modele

Eksperci PARP zwracają uwagę, że przedsiębiorcy, którzy nie przywiązują wagi do kultury organizacyjnej i stosują przestarzałe i nieefektywne modele zarządzania, mogą nie poradzić sobie z nadchodzącymi trendami na rynku pracy. Z raportu agencji „Trendy kształtujące polskie branże i kompetencje przyszłości. Perspektywa 17 branż” wynika, że dotychczas stosowane motywatory w postaci m.in. przyznawania pracownikom premii są coraz mniej skuteczne. Kluczowe jest dbanie o rozwój podwładnych, zapewnienie im możliwości wykonywania obowiązków służbowych w sposób elastyczny, a także równowagi między sferą zawodową a prywatną.