Jakie prawa pracowników najczęściej łamią szefowie

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-10-10 20:00

Najwięcej skarg ze strony podwładnych dotyczyło tego, że pracodawcy nie wypłacali im wynagrodzenia. Wielu nie przestrzegało też przepisów dotyczących umów o pracę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy
  • Na co najbardziej narzekają pracownicy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z najnowszego sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) wynika, że podwładni zgłaszają do tej instytucji coraz więcej skarg. W ubiegłym roku było ich ok. 51 tys., czyli o 5,3 tys. więcej niż rok wcześniej. Co trzecia skarga dotyczyła nieprawidłowości związanych z wypłatą wynagrodzenia. Pracownicy utyskują również na niedociągnięcia związane z realizacją umów o pracę (17 proc. skarg) i ewidencją czasu pracy (7 proc.). Wśród skarżących jest coraz więcej cudzoziemców.

Eksperci Personnel Service podkreślają, że liczba i rodzaj skarg zgłaszanych do PIP często są powiązane z trendami panującymi na rynku pracy.

– PIP kontroluje warunki pracy, w tym godziny, płace, zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych. Celem instytucji jest ochrona przywilejów pracowników i zapewnienie im równego traktowania w miejscu pracy. To, że podwładni coraz chętniej zgłaszają nieuczciwe praktyki jest dobrą informacją. Mają coraz większą świadomość swoich praw i zaufanie do PIP. Dzięki temu ich pozycja na rynku pracy jest silna – uważa Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Poznaj program konferencji “Employer Branding w praktyce” >>

Jeśli chodzi o skargi do PIP dotyczące wynagrodzeń - w ubiegłym roku było ich ponad 32 tys., czyli o 3,4 tys. więcej niż rok wcześniej. Dotyczyły one niewypłacania przez pracodawców pensji pracownikom lub robienia tego w nieprawidłowy sposób, np. poprzez obniżanie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. PIP uznała aż 37 proc. zgłoszonych w tej sprawie skarg za zasadne. Inspektorzy wyegzekwowali z tego tytułu na rzecz skarżących pracowników 19,2 mln zł.

Natomiast 16,4 tys. zgłoszeń do PIP dotyczyło nieprawidłowości przy wypowiadaniu i rozwiązywaniu umów o pracę. Pracodawcy często nie wydawali świadectw pracy, robili to nieterminowo lub kwestionowali ich treść.