Z analizy firmy ClickMeeting wynika, że prawie jedna trzecia pracujących milenialsów (28-44 lat) oraz jedna czwarta reprezentantów pokolenia X (45-59 lat) czuje się przeciążona obowiązkami służbowymi. Wśród zetek (18-27 lat) i baby boomersów (osoby po 60-tce), takie poczucie towarzyszy mniej niż jednej piątej badanych. Bez względu na wiek pracownicy twierdzą, że na ich wydajność pozytywnie wpłynęłaby możliwość korzystania z rozwiązań ułatwiających zachowanie balansu między życiem prywatnym i zawodowym. Co mają na myśli?
- Wśród rozwiązań, które wywarłyby pozytywny wpływ na jakość wykonywania obowiązków zawodowych, sami pracownicy wymieniają m.in. pracę zdalną i hybrydową. 73 proc. z nich uważa, że tam, gdzie to możliwe, powinna być ona standardem. Zdaniem 65 proc. badanych wydajność pracy mogłoby również poprawić korzystanie z narzędzi do spotkań online – komentuje Martyna Grzegorczyk, menedżer w firmie ClickMeeting.
Poznaj program kongresu "HR Summit 2024" >>
A czy automatyzację uważają za pomocną w pracy? Co ciekawe, najwięcej jej zwolenników jest wśród przedstawicieli najstarszego na rynku pokolenia. Za tym, że tego typu rozwiązania ułatwiają pracę, opowiada się 85 proc. osób w wieku 60 i więcej lat. Wśród przedstawicieli pokolenia Z i X odsetek ten również przekracza 80 proc, natomiast wśród milenialsów wynosi 75 proc. Warto dodać, że 5 proc. tej grupy sądzi, że automatyzacja wręcz utrudnia pracę. W pozostałych generacjach takiego zdania jest ok. 3 proc. badanych.
- Widać, że Polacy doceniają znaczenie nowych technologii w pracy. Jedna trzecia z nas jest zdania, że w porównaniu do innych krajów europejskich korzystamy z nich rzadziej i mniej skutecznie. W najmłodszym pokoleniu pracowników taką opinię wyraża nawet 41 proc. Młodzi ludzie, którzy niedawno rozpoczęli lub dopiero rozpoczynają karierę zawodową, mają też siłą rzeczy najbardziej krytyczne i najświeższe spojrzenie na pracę. W tej grupie aż jedna trzecia uczestników zwraca uwagę, że procesy w ich firmach wymagają usprawnienia. Pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać pracowników z pokolenia Z, powinni więc rozwijać swoją działalność, stawiać na najnowsze technologie i dbać o dobrostan swojego zespołu - informuje menedżer.