Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) pomaga firmom z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną. Tym razem – inaczej niż w przypadku edycji wiosennej – wsparcie będzie skierowane do wybranych branż, określonych odpowiednim kodem PKD. W tym zestawieniu są już 54 branże (we wtorek dopisanych zostało dziewięć kolejnych kodów PKD), ale ta lista wciąż może być poszerzona.
Do kogo trafi pomoc
Przewidziana pula subwencji dla małych i średnich firm to obecnie ponad 7 mld zł. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski z tarczy finansowej 2.0 od 15 stycznia do końca lutego. Należy to zrobić przez system bankowości elektronicznej. Firmy, które kwalifikują się do wsparcia, mogą liczyć na szybką wypłatę pieniędzy z programu.
Potrzebujesz więcej informacji o subwencjach z PFR? Znajdziesz je w naszym poradniku “Jak zdobyć wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0”.
– Wniosek składany w systemie bankowości elektronicznej jest prosty, a jego weryfikacja przebiega automatycznie dzięki połączeniu z rejestrami innych instytucji publicznych, takich jak np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy urząd skarbowy. Naszym celem jest wydawanie decyzji w 48 godzin, ale nie później niż w ciągu kilku dni roboczych. Zależy nam, żeby w przypadku pozytywnej decyzji subwencja została przekazana na konto firmy również w ciągu 48 godzin – mówi Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.

W związku z tym ma prośbę do przedsiębiorców.
– Aby proces przebiegł sprawnie, apeluje do przedsiębiorców, by po złożeniu w odpowiednich organach dokumentów mających wpływ na zaklasyfikowanie do Tarczy Finansowej 2.0 lub na wysokość subwencji, np. pliku JPK_V7M lub JPK_V7K, wstrzymali się przez kilka dni ze złożeniem wniosku, aż aktualne dane zostaną przeprocesowane przez instytucję i przekazane do PFR – mówi Bartosz Marczuk.
Warunki wsparcia
Pomoc z Tarczy Finansowej otrzymają małe i średnie firmy, które odnotują spadek obrotów o minimum 30 proc. w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2020 r. lub od 1 października do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do analogicznych okresów w 2019 roku – albo w okresie od 1 listopada do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 listopada do 31 grudnia 2019 r. lub od 1 stycznia do 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu od 1 stycznia do 31 marca 2019 r. Kolejny warunek: przedsiębiorca powinien prowadzić działalność w jednym lub więcej ze wskazanych kodów PKD 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. i w dniu składania wniosku o subwencję. Poza tym nie może mieć zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne w jednym z trzech terminów: 31 grudnia 2019 r., 31 grudnia 2020 r. lub w dniu składania wniosku.
O subwencje mogą ubiegać się firmy zatrudniające do 249 pracowników (na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę - na dzień 31 lipca 2020 r.), których obroty za 2019 r. wyniosły do 50 mln EUR lub suma bilansowa za ten rok nie jest wyższa niż 43 mln EUR.
Na firmy czekają subwencje, które potem będzie można w całości umorzyć. Wysokość takiego dofinansowania może wynieść 70 proc. straty brutto (przed podatkiem). Zostanie ona wypłacona za miesiące od listopada 2020 r. do marca 2021 r. (z czego od stycznia do marca na podstawie prognoz).
– W przypadku małych i średnich firm nie pokryjemy tylko strat historycznych, bo, jak widać, jest możliwość określenia prognozy za pierwszy kwartał obecnego roku. Ta prognoza będzie podstawą udzielenia wsparcia – mówi Paweł Borys, prezes PFR.
Wysokość pomocy na jednego pracownika nie może przekroczyć 72 tys. zł, natomiast kwota subwencji z dwóch tarcz nie może być wyższa niż 144 tys. zł na pracownika. Maksymalna kwota dofinansowania dla małej lub średniej firmy nie może być wyższa niż 3,5 mln zł.
Przedsiębiorco, przygotuj się
Bartosz Marczuk zwraca uwagę, aby przed przystąpieniem do wypełniania wniosków przedsiębiorcy dokładnie zapoznali się z zasadami Tarczy Finansowej.
– Prosimy o przygotowanie się, przeczytanie regulaminu i skrupulatne wypełnienie wniosku. Podczas pierwszej tarczy często zdarzały się błędy, np. przedsiębiorcy wpisywali o wiele niższe kwoty niż te, o które mogli wnioskować. Później trzeba było prostować to w postępowaniach wyjaśniających. Przygotowanie się pozwoli uniknąć takich sytuacji – mówi Bartosz Marczuk.
Pomoc udzielona małej lub średniej firmie może być przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z działalnością gospodarczą, np. na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników, zakupu towarów i materiałów, usług obcych oraz bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego. W grę wchodzą także wydatki poniesione na wynajęcie nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności, zakup sprzętu i inne środki trwałe niezbędne do prowadzenia biznesu. Otrzymanego dofinansowania nie można przeznaczać np. na przedpłacanie kredytów, leasingów i innych podobnych instrumentów.
Przestrzegaj wymogów
Co istotne, od początku stycznia PFR prowadzi szkolenia dotyczące tego wsparcia. Przedsiębiorcy mogą się na nie zapisać na stronie internetowej funduszu.
Warto dodać, że przedsiębiorcy, którzy wbrew rządowym rozporządzeniom otworzą swoją działalność, nie dostaną wsparcia z Tarczy Finansowej 2.0. W jej regulaminie są zapisy, zgodnie z którymi na pomoc mają szansę tylko te firmy, które przestrzegają obowiązujących przepisów i zasad sanitarnych.
– Apelujemy o przestrzeganie wymogów sanitarnych, ponieważ ich łamanie zgodnie z wymogami prawa spowoduje utratę wsparcia – podkreśla Paweł Borys.
Odwołania dotyczące programu będą przyjmowane od początku lutego do końca marca 2021 r.
Subwencja finansowa podlega całkowitemu umorzeniu pod warunkiem łącznego spełnienia dwóch warunków: utrzymania działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz rozliczenia nadwyżki udzielonej subwencji finansowej po 31 grudnia 2021 do 31 stycznia 2022 r. Nie ma możliwości rekompensaty strat przekraczających otrzymane wsparcie.