Działająca od 2019 r. fabryka silników Mercedes-Benz w Jaworze, która kosztowała ponad 500 mln EUR i zatrudnia 1500 osób, była pierwszym zeroemisyjnym zakładem w niemieckiej grupie. Ma być jeszcze bardziej ekologiczna i 85 proc. transportu przenieść z ciężarówek na tory. Będzie to możliwe dzięki budowie bocznicy kolejowej. Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest-Park”, w której znajduje się zakład, właśnie podpisała umowę z wykonawcą. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ZUE, która ma w portfelu znaczące inwestycje kolejowe i drogowe. Realizacja zadania to koszt 45,9 mln zł.
- To największa jednostkowa inwestycja w historii strefy pod względem wartości – mówi Piotr Wojtyczka, prezes WSSE, która dzieli się z Mercedesem kosztami projektu.
- Powstanie bocznica kolejowa przystosowana do rozładunku intermodalnego, wyposażona w dwa tory, każdy o długości 1100 m. WSSE jest inwestorem zastępczym całej inwestycji dla koncernu Mercedesa, zatem będzie to dla nas dochodowe przedsięwzięcie – dodaje Paweł Kurtasz, wiceprezes WSSE.
Roboty budowlane powinny ruszyć we wrześniu, a zakończenie jest planowane na październik 2023 r.
Strefa prowadzi też postępowanie dotyczący wyboru inspektorów nadzoru inwestorskiego, które powinno się zakończyć na przełomie lipca i sierpnia.
