Kiedy wejdzie obowiązek e-doręczeń

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2023-12-27 20:00
zaktualizowano: 2023-12-27 19:45

Ostateczne wdrożenie elektronicznego systemu odbioru i wysyłki pism o cechach przesyłek poleconych ma nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2025 r.

Przeczytaj tekst, a dowiesz się:

  • kiedy najwcześniej i najpóźniej ma być wdrożony system obowiązkowej ekorespondencji z organami państwa,
  • w jaki sposób zostanie ogłoszony start obowiązkowego korzystania z tego systemu,
  • w jakim terminie o adresy do edoręczeń mają występować firmy wpisane do CEIDG.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Bez sztywnej daty

Nie wszystko „zagrało” w przygotowaniu Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych (KSDE) do zaplanowanego szerokiego objęcia nim urzędów państwowych i przedsiębiorstw. W związku z tym prowadzenie korespondencji tylko online, które miało być obowiązkowe dla większości tych podmiotów z początkiem 2024 r., przesunięto w czasie. Przy czym, z uwagi na ewentualne kolejne problemy techniczne z wdrożeniem systemu, nie ustalono sztywnej końcowej daty dla tego procesu.

Według znowelizowanych w tym miesiącu przepisów powszechne obowiązkowe doręczanie i odbieranie korespondencji w systemie e-doręczeń nie może wejść w życie wcześniej niż 30 marca 2024 r. i nie później niż 1 stycznia 2025 r. Gdy już wszystko będzie gotowe, konkretny termin zostanie podany w komunikacie ministra cyfryzacji.

KSDE to system elektronicznych korespondencji z organami administracji rządowej lub kontroli państwowej, a także np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i jednostkami samorządu terytorialnego, w którym wysyłane i odbierane pisma są równoważne przesyłkom poleconym. Usługa ta ma być realizowana za pośrednictwem rządowej platformy i wymaga założenia skrzynek do e-doręczeń, co następowało i będzie następować etapami.

Przesunięcia w CEIDG

Grudniową nowelizacją zmieniono też terminy występowania z wnioskami o utworzenie adresu do e-doręczeń i przekazywania w tym celu wymaganych danych przez podmioty niepubliczne podlegające rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), które jeszcze takich adresów nie posiadają. Obowiązek dopełnienia takich formalności obejmie przedsiębiorców wpisywanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 r. (a nie do 31 stycznia 2023 r., jak przewidywały dotychczasowe przepisy), a ponadto składających wniosek o zmianę wpisu w tej ewidencji w okresie od 1 lipca 2025 r. do 30 września 2026 r. (a nie od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.).

Szczegóły dotyczące innych przepisów, które zaczną obowiązywać w 2024 r., znajdziesz w artykułach:

Co przyniesie nowy rok w PIT i CIT

Nowe przepisy dotyczące m.in. VAT, WIS i taryfy celnej

Najwyższy czas na raportowanie ESG

Firmy zapłacą ekodaniny od tworzyw