W Kodeksie Dobrej Praktyki Domów Maklerskich nacisk położono na unikanie konfliktu interesów, informowanie klientów o możliwych czynnikach ryzyka przy inwestycjach w poszczególne instrumenty finansowe oraz obowiązki dotyczące poznania potrzeb klienta w celu dopasowania odpowiednich usług.
Domy maklerskie nałożyły na siebie obowiązek m.in.:
- szczegółowego informowania klientów o istotnych cechach świadczonych usług, w tym określenie zobowiązań finansowych związanych z daną usługą lub transakcją i ryzyku inwestycyjnym jakie łączy się z inwestycją w dany instrument finansowy;
- uprzedzenia klientów decydujących się na inwestycje w instrumenty pochodne, że w przypadku gwałtownego i znacznego spadku kursu tego instrumentu klient może stracić nie tylko środki zainwestowane w daną transakcję, ale również może powstać konieczność poniesienia przez niego dodatkowych kosztów;
- informowania o konflikcie interesów.
Kodeks określa również zasady przekazywania informacji o usługach domu maklerskiego oraz zasady prowadzenia działań reklamowych i marketingowych w sposób wiarygodny i rzetelny, chroniąc interesy klientów.
Okiem Eksperta
Nie tylko prawo stanowione
Kodeks ma działać mobilizująco, by coraz więcej podmiotów przystępowało do stosowania tych reguł, by i klienci, i domy maklerskie uzmysłowili sobie, jakie mają prawa, a jakie obowiązki.
Podobnie przecież było na giełdzie w przypadku zasad corporate governance. My również będziemy mobilizować naszych członków do tego, by nasz rynek był coraz bardziej transparentny, by klient czuł się bezpiecznie.
W naszych regulacjach mamy nie tylko kodeks dobrej praktyki, jest również Regulamin Sądu Izby Domów Maklerskich. W sprawach etyki każdy, kto udokumentuje swój interes prawny, może wystąpić do rzecznika sądu. W naszym przypadku rzecznik jest swego rodzaju prokuratorem. Po zbadaniu argumentów stron rzecznik podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania przed Komisją Etyki, która wydaje orzeczenie.
Maria Dobrowolska
Prezes Izby Domów Maklerskich