Kompania Piwowarska zapowiada zwiększenie eksportu piwa

opublikowano: 2004-10-20 17:59

Kompania Piwowarska SA, eksportująca dotychczas jedynie niewielkie ilości piwa marki Tyskie Gronie do USA i Kanady, planuje znaczące zwiększenie eksportu i wysyłkę piwa także do innych krajów, głównie z myślą o mieszkających za granicą Polakach - podała w środę spółka.

"Przymierzamy się do eksportu do różnych krajów. Interesują nas przede wszystkim duże rynki, o wysokim spożyciu per capita, takie jak Niemcy i Wielka Brytania. Chcemy się jednak bardzo dobrze przygotować zanim zaczniemy na nich sprzedaż" - poinformowała kierownik ds. eksportu w firmie Anna Świętek.

Według niej, do powołanej w spółce przed niespełna rokiem komórki zajmującej się eksportem, napływa wiele zapytań od zagranicznych dystrybutorów z różnych krajów, nawet z odległej Panamy. Eksport, którego obecnej wielkości spółka nie ujawnia, ma tendencję wzrostową. Na rynkach europejskich jak dotąd nie ma piw z KP.

Obecnie spółka eksportuje piwo Tyskie Gronie na rynki Stanów Zjednoczonych i Kanady. USA to największy na świecie rynek piw importowanych. Tak jak inni polscy eksporterzy piwa, przedstawiciele KP przyznają, że zapotrzebowanie na polskie piwo w USA rodzi się przede wszystkim dzięki amerykańskiej Polonii.

Kompania eksportuje piwo na rynek amerykański od lutego 2002 r. Obiecującym rynkiem jest również Kanada, głównie prowincja Ontario, gdzie pierwsze piwo z KP trafiło w marcu ubiegłego roku.

Spółka nie wyklucza, że rozszerzy swoją ofertę eksportową również o inne niż Tyskie - marki. Dotychczas nie podejmowano prób uczynienia marki eksportowej z piwa Lech, co było spowodowane m.in. pracami nad zmianą wizerunku tej marki. Teraz, po ich zakończeniu, również Lech mógłby trafiać na eksport. W przeszłości marką eksportową był także Żubr, wytwarzany w przyłączonym do KP białostockim browarze Dojlidy. Rozważany jest również eksport tej marki.

Przedstawiciele KP podkreślają, że w swoich planach eksportowych spółka startowała z innego pułapu niż jej konkurenci, np. Żywiec czy Okocim, których piwa przez wiele lat były polskimi markami eksportowymi.

Obecnie na rynku amerykańskim KP korzysta z dystrybucji czeskiego Pilsnera Urquella, który także jest w grupie marek SABMiller - właściciela KP. Wcześniej spółka Lech Browary Wielkopolski eksportowała na rynek amerykański piwo Lech, jednak po powołaniu do życia Kompanii Piwowarskiej zaprzestano wysyłki.

W ubiegłym roku KP wraz z przyłączonym browarem Dojlidy sprzedała ponad 9,1 mln hektolitrów piwa. Większościowym akcjonariuszem spółki jest grupa SABMiller, drugi pod względem wielkości producent piwa na świecie, oferujący ok. 150 marek piwa. 15 proc. akcji KP należy do Euro Agro Centrum, którego właścicielem jest Kulczyk Holding.