Konsorcjum ze Szwecji promuje 16 Gripenów
Konglomerat Investor, należący do szwedzkich magnatów finansowych Wallenbergów oraz firmy Ericsson, Volvo i General Electric, będzie wspierał ekonomicznie ofertę wypożyczenia przynajmniej szesnastu używanych samolotów Gripen, złożoną rządowi polskiemu przez joint venture Saab-BAe Systems.
Nowa oferta obejmuje dostawę na okres pięciu lat czternastu jednomiejscowych oraz dwóch dwumiejscowych myśliwców Gripen. Polska może przedłużyć początkowy okres użyczenia lub zastąpić wypożyczone Gripeny nowymi myśliwcami w ramach szerszego programu zakupów.
— Saab i BAe Systems mogą liczyć ponadto na wsparcie finansowe od rządów Szwecji i Wielkiej Brytanii — mówi Julian Scopes z Saab-BAe-Systems.
Oferta obejmuje również m. in. wsparcie szwedzkich pilotów i techników w Polsce oraz dostawę części zamiennych. Przedstawiciele koncernów nie ujawnili, z jakimi kosztami dla polskiej strony związana jest oferta, która została przygotowana na bazie przedstawionego jeszcze w czerwcu 1999 roku memorandum informacyjne dla rządu polskiego w sprawie zakupu 60 nowych samolotów wielozadaniowych.
— Użyczenie nie jest związane z koniecznością późniejszej sprzedaży, ale taka możliwość istnieje — przyznał Julian Scopes.
W walce o kontrakt dla polskiej armii Saab-Bae Systems znajdzie poważnego rywala w postaci rządu amerykańskiego, proponującego użyczenie 16 wyremontowanych samolotów F-16 wersji A/B (wyprodukowanych przez Lockheed Martin). Wartość amerykańskiego kontraktu jest szacowana na 150-300 mln USD (0,61- 1,22 mld zł). Z ofertą rządu amerykańskiego związana jest druga propozycja — zakupu 48 używanych F-16, w najtańszym wariancie związana z wydatkiem około 800 mln USD (3,3 mld zł).
Kolejnym uczestnikiem walki o polskie niebo może być amerykański Boeing oferujący samoloty F-18, który proponuje ponadto przeniesienie do Polski części produkcji samolotu L-159 Alca ze swojej fabryki w czeskich Vodochodach. Wypożyczenie samolotów Mirage 2000 zapowiada również francuska firma Dassault.