Kurs ABC Data z potencjałem do wzrostu

Materiał partnera
opublikowano: 2017-03-24 10:53
zaktualizowano: 2017-03-24 10:59

O perspektywach rozwoju firmy i nowych obszarach działalności, a także o dynamicznym rynku IT opowiada Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data

Spółka ogłosiła wyniki za rok 2016. Czy jest pani zadowolona z kondycji grupy?

I tak, i nie. Jestem bardzo zadowolona z osiągniętej w 2016 r. skali i struktury przychodów oraz wysokiej marży na poziomie 5,3 proc., co jak na warunki panujące w branży niewątpliwie jest dużym sukcesem. Obniżyliśmy też dług netto do kwoty 58 mln zł i niemal trzykrotnie zwiększyliśmy poziom wolnych środków pieniężnych do 91 mln zł. Z drugiej strony w 2016 r. mieliśmy do czynienia ze zmianą poziomu kosztów z uwagi na zmianę modelu zarządzania środkami pieniężnymi w Grupie, polegającą na korzystaniu z krótkoterminowego finansowania zewnętrznego i utrzymywania wolnych środków pieniężnych w spółce. Ponadto ponieśliśmy znaczne koszty rozwojowe na projekty, które w 2016 r. jeszcze nie generowały pozytywnych przepływów finansowych.

Czy to był dobry rok dla całej branży?

W 2016 r. mieliśmy do czynienia z dużą dynamiką zmian na polskim rynku dystrybucji IT. Była ona odczuwalna w naszym dialogu z partnerami handlowymi i instytucjami finansowymi. Otwarcie informowaliśmy o sytuacji, co zaprocentowało utrzymaniem finansowania zewnętrznego na optymalnym poziomie. Niewątpliwie korzystna dla ABC Data była w tym kontekście decyzja o umorzeniu przez urząd skarbowy postępowania podatkowego prowadzonego wobec spółki w sprawie VAT. Potwierdziła ona skuteczność naszych procedur dotyczących bezpieczeństwa prowadzonych transakcji i dała naszym partnerom pewność, że nie ma w ABC Data ryzyk, które zmaterializowały się u niektórych konkurentów.

Co jeszcze można dopisać do listy największych zeszłorocznych sukcesów grupy?

ABC Data z powodzeniem umacnia swoją pozycję w krajach, w których działa bezpo- średnio poprzez spółki zależne, w szczególności na Węgrzech i w Rumunii. W minionym roku zostaliśmy pierwszym, i jak dotąd jedynym, oficjalnym przedstawicielem i dystrybutorem produktów Xiaomi w Polsce. Ogromna popularność marki Xiaomi wśród polskich użytkowników sprawiła, że Grupa od początku osiąga wyższe od zakładanych przychody ze sprzedaży. Dokonaliśmy akwizycji spółki S4E, co pozwoliło wydatnie wzmocnić nasz VAD-owski filar [Value Added Distribution — firmy łączące elementy od różnych dostawców w jeden, autorski system — przyp. red.]. Było to jedno z największych przejęć na polskim rynku dystrybucji IT w ubiegłym roku. Połączenie sił i doświadczeń naszych firm już przekłada się na rozwój obszaru usług z wartością dodaną w Grupie ABC Data. VAD to, obok e-commerce i usług w chmurze, jeden z najważniejszych dla nas obszarów biznesowych, których rozwój taktujemy jako priorytetowy.

Czy turbulencje w branży i duże wydatki zmotywowały zarząd do powstrzymania się w tym roku od wypłacania dywidendy?

W tym roku zamiast dywidendy przygotowaliśmy bardzo korzystną propozycję wykupu akcji. Do 30 czerwca przyszłego roku planujemy zakupić akcje własne za kwotę do 5 mln zł. Decyzja o niewypłacaniu dywidendy nie była dla nas łatwa, gdyż wiemy jakie były oczekiwania naszych akcjonariuszy w tej materii. Proszę pamiętać, że w 2016 r. dokonaliśmy dużej akwizycji spółki S4E. Dlatego jesteśmy przekonani, że pozostawienie środków w spółce pozwoli na lepsze wykorzystanie obecnej sytuacji rynkowej w Polsce i krajach regionu dla budowania wartości fundamentalnej spółki, co inwestorzy powinni odczuć w rosnącej cenie akcji.

Rynek oczekiwał zupełnie innej decyzji, co najlepiej widać po kursie akcji, których wartość spadła.

Z punktu widzenia wyceny porównawczej, akcje spółki są aktualnie mocno niedowartościowane, dlatego sama zdecydowałam się, podobnie zresztą, jak wiceprzewodniczący rady nadzorczej, na inwestycję w jej akcje i nie wykluczam dalszego zwiększania mojego zaangażowania. Ponadto, 2017 r. będzie rokiem realizacji ważnych projektów, które rozpoczęliśmy w 2016 r. i z tej perspektywy zakup akcji po obecnym kursie jest po prostu bardzo dobrą inwestycją.

Jakie jeszcze wyzwania na rok 2017 stoją przed zarządem ABC Data?

Już za chwilę zaprezentujemy naszym partnerom platformę ABC Data Cloud, autorski marketplace dedykowany sprzedaży usług w modelu cloud. Chmura to dziś jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów IT. Stale poszerzamy spektrum naszych możliwości w e-handlu, domykamy prace nad dwoma kolejnymi narzędziami. W dalszym ciągu rozwijamy sprzedaż na rynkach zagranicznych. Mamy zamiar nie tylko umacniać swoją pozycję na rynkach, na których już jesteśmy, lecz także rozwijać nowe obszary działalności biznesowej. To nie są życzenia — posiadamy wszystkie narzędzia do realizacji wyznaczonych celów.

Rozmawiał Piotr Gozdowski