Jednocześnie nieprzestrzeganie zasad etycznych może prowadzić do ograniczenia dostępu do finansowania. Firmy zarządzane etycznie są atrakcyjniejsze dla konsumentów, zwłaszcza w erze mediów społecznościowych, kiedy każde uchybienie etyki może zostać błyskawicznie opublikowane i dotrzeć do milionów odbiorców. Wzrost znaczenia etyki w biznesie wiąże się z rosnącą potrzebą zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Firmy coraz częściej angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju i promowania różnorodności oraz inkluzywności. Przejrzystość zarządzania staje się kluczowa dla budowania zaufania i wiarygodności marki.
Z kolei wzrost znaczenia technologii cyfrowych i procesów opartych na danych wiąże się z nowymi wyzwaniami etycznymi, takimi jak ochrona prywatności czy bezpieczeństwo danych. Jednym z kluczowych wdrożeń jest posiadanie dedykowanych mechanizmów do zgłaszania nieprawidłowości, jak również rozwiązań w zakresie weryfikacji kontrahentów. Te systemy odgrywają obecnie kluczową rolę w zarządzaniu etyką w firmie. Tym bardziej że etycznych wyzwań będzie systematycznie przybywać.
Przedsiębiorstwa coraz bardziej zdają sobie sprawę, że odpowiedzialność korporacyjna i etyczna nie dotyczy tylko interesariuszy, ale jest kluczowa także dla klientów. Poprawa polityki etycznej i mechanizmów w tym obszarze przyczynia się do budowania lepszych relacji ze wszystkimi partnerami, od pracowników po klientów i dostawców.
Etyka w biznesie nigdy nie jest statycznym pojęciem, ale zawsze ewoluuje wraz z nowymi wyzwaniami. W 2024 roku możemy spodziewać się dalszych zmian w politykach etycznych związanych z innowacjami i technologią. To czas, w którym firmy nie tylko powinny dostosować swoje procesy i operacje, ale także zastanowić się nad budowaniem odpowiedniej świadomości wśród pracowników i interesariuszy. Przyjęcie silnych i przejrzystych polityk etycznych, szkolenia pracowników oraz np. wprowadzenie etycznej infolinii to kroki, które mogą wesprzeć firmy w przekształcaniu etyki biznesowej na korzyść dla zespołów, klientów i interesariuszy – a więc także w poprawie wyników finansowych i budowie długoterminowej wartości.
Laureaci tegorocznej, jubileuszowej edycji konkursu Etyczna Firma mogą być na tym polu inspiracją dla nas wszystkich. Gratulacje i powodzenia w przyszłości!