Lego umacnia swoją pozycję. Przejmuje coraz więcej rynku

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-03-11 10:45

Mocny wzrost sprzedaży w ubiegłym roku umocnił pozycję Lego, jako "numeru 1" na rynku zabawek. Duński gigant przejął kolejne fragmenty rynku po tym jak najwięksi rywale odnotowali spadek przychodów w zeszłym roku, w tym tacy potentaci jak Mattel czy Hasbro.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Koncern Lego, producent kolorowych klocków pochwalił się sięgającym 13 proc. wzrostem sprzedaży w 2024 r. Osiągnęła ona rekordowy poziom 74,3 mld koron duńskich (10,8 mld USD). Rok wcześniej dynamika wzrostu przychodów była znacznie niższa i sięgnęła „zaledwie” 2 proc. Wynik jest spektakularny, niemniej wysokie inwestycje powodują również wzrost wydatków. W efekcie zysk rósł znacznie wolniej niż sprzedaż. W minionym roku firma zarobiła netto 13,8 mld DKK (+5,0 proc.) podczas gdy zysk operacyjny zwiększył się o około 10 proc. do 18,7 mld DKK.

Sprzedaż w sklepach Lego i za pośrednictwem strony internetowej urosła w ubiegłym roku o 12 proc., mimo że cały rynek zabawek zanotował spadek o 1 proc.

Apetyt na zestawy

Firma korzysta z rosnącej liczby klientów kupujących zestawy klocków, w tym opartych o popularne franczyzy takie jak Gwiezdne Wojny czy Harry Potter, ale wprowadza też wiele autorskich kolekcji, np. bukiety kwiatów i rośliny wykonane z klocków, cieszą się popularnością jako prezenty i pomogły przyciągnąć więcej nastoletnich dziewcząt i kobiet. W zeszłym roku Lego wypuściło też zestawy inspirowane grami wideo Animal Crossing i Fortnite. Oferta zwiększyła w zeszłym roku do 840 zestawów, z czego 46 proc. stanowiły całkowicie nowe. Spore profity przyniosło też nawiązanie współpracy z Formułą F1, a także z gigantem odzieży sportowej, koncernem Nike.

Sprzedaż napędzana jest silnym popytem szczególnie w obu Amerykach, Europie i na Bliskim Wschodzie.

Intensywne inwestycje

Firma planuje w tym roku dalszą rozbudowę sieci swoich sklepów i spodziewa się otwarcia około 85 placówek na całym świecie, w porównaniu z około 70 w 2024 r. Choć największa fabryka Lego mieści się w Monterrey w Meksyku, firma bagatelizuje skutki ceł nałożonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa na Meksyk. Argumentuje to tym, że buduje nową fabrykę w amerykańskim stanie Wirginia (ma ruszyć z produkcja w 2027 r.). Nowy zakład powstaje też w Wietnamie (star zaplanowany na ten rok), a rozbudowywana będzie fabryka we wspomnianym Monterrey oraz zakłady w Chinach i na Węgrzech.