Logistycy nie uciekną od odpowiedzialności

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2014-08-07 00:00

Kiedyś CSR miało znaczenie głównie wizerunkowe. Dziś w oparciu o takie działania buduje się także przewagę konkurencyjną firmy.

W kwietniu 2014 r. Parlament Europejski uchwalił dyrektywę, zgodnie z którą firmy zatrudniające powyżej 500 osób będą musiały raportować dane pozafinansowe — społeczne, środowiskowe, pracownicze, związane z prawami człowieka i kwestiami antykorupcyjnymi — a także jawnie określać swój model biznesowy oraz przedstawiać wnioski i ryzyka wynikające z zarządzania dziedzinami ujętymi w raporcie. Oznacza to, że duże przedsiębiorstwa będą obligatoryjnie przygotowywały i publikowały raporty społeczne. Kraje UE zostały zobowiązane do wydania rozporządzeń adaptujących dyrektywę na rynkach lokalnych.

Przedsiębiorstwa z branży TSL są zobowiązane wobec społeczeństwa, by dostarczyć wszystkie towary w odpowiednim czasie do właściwych miejsc przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne. Nie jest to proste, ponieważ działalność firm z tego sektora w dużej mierze opiera się na środkach transportu, które emitują znaczne ilości CO 2 do atmosfery — mówi Beata Konecka, menedżer ds. marketingu DB Schenker Logistics. [FOT. ARC]
Przedsiębiorstwa z branży TSL są zobowiązane wobec społeczeństwa, by dostarczyć wszystkie towary w odpowiednim czasie do właściwych miejsc przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne. Nie jest to proste, ponieważ działalność firm z tego sektora w dużej mierze opiera się na środkach transportu, które emitują znaczne ilości CO 2 do atmosfery — mówi Beata Konecka, menedżer ds. marketingu DB Schenker Logistics. [FOT. ARC]
None
None

Konieczne z pożytecznym

— Transport i magazynowanie mają kluczowe znaczenie w łańcuchu dostaw m.in. dlatego, że emituje się przy tym duże ilości tlenku węgla. Z tego względu firmy logistyczne będą włączone w raportowanie niezależnie od liczby zatrudnionych. Wydaje się, że większość dużych operatorów logistycznych jest do tego przygotowana — uważa Marta Szymborska, koordynator działań marketingowych i CSR w Grupie Raben. Czy jednak branża TSL czerpie z CSR wymierne korzyści, czy też jest to tylko obowiązek lub… moda?

— Chodzi o konsekwentnie realizowaną strategię zrównoważonego rozwoju, określony model zarządzania, w którym bierze się pod uwagę również interesy i oczekiwania innych. To także odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji, które przecież często wywierają wpływ na otoczenie. Wyrazem tego jest współpraca i działania podejmowane z myślą np. o klientach, pracownikach, dostawcach i różnych grupach społecznych oraz odpowiednia komunikacja.

Ale to nie wszystko. CSR to odpowiedzialność w codziennym podejściu do biznesu — otwartość i szacunek, zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy, nacisk na innowacyjność i rozwój pracowników, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, doskonalenie rozwiązań dla klientów i budowanie bezpiecznychi ekologicznych produktów, które im oferujemy. CSR jest więc integralnym elementem biznesu — mówi Beata Konecka, menedżer ds. marketingu DB Schenker Logistics.

Badanie firmy konsultingowej Accenture przeprowadzone w ramach inicjatywy Global Compact, którym objęto ponad 1000 prezesów największych firm, pokazało, że aż 78 proc. ankietowanych uważa, że podejmowanie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności buduje przewagę konkurencyjną i sprzyja innowacyjności.

— W innym badaniu niemal 90 proc. ankietowanych przedsiębiorstw — prawie wszystkie posiadające strategię CSR — w ostatnich trzech latach zainicjowało bądź przeprowadziło innowacyjne projekty najczęściej związane z metodami produkcji lub usługami.

Z kolei „Global Climate Change Report 2013” wskazuje, że firmy dbające o środowisko mają lepsze wyniki finansowe. Publikacja zawiera indeks przedsiębiorstw, które dobrze zarządzają swoim wpływem na otoczenie — mówi Marta Szymborska.

Beata Konecka podkreśla, że większość dużych firm z branży TSL deklaruje realizację działań CSR głównie w kluczowych dla sektora dziedzinach — ekonomii i ekologii — oraz na rzecz społeczeństwa.

— Wiele firm, szczególnie dużych, deklaruje realizację działań CSR. Wiele prowadzi odpowiedzialny biznes, nie kojarząc swojego podejścia z definicją CSR. Najważniejsze więc to zrozumieć, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu. Wciąż się zdarza, że jest sprowadzana do pojedynczych akcji, albo rozumiana jako działania charytatywne, a to tylko jeden z wymiarów CSR — wyjaśnia Beata Konecka. Z badań Grupy Raben wynika, że niemal 80 proc. klientów jej polskich spółek uważa się za społecznie odpowiedzialnych.

— Odbiorcy naszych usług zapytani, jakich działań CSR od nas oczekują, wskazują troskę o środowisko i bezpieczeństwo drogowe. Ważne jest również bezpieczeństwo produktów — przekonuje Marta Szymborska.

Z doświadczenia DB Schenker Logistics wynika, że kluczem do stworzenia skutecznego CSR-u jest wpisanie strategii odpowiedzialnego biznesu w strategię biznesową firmy.

— Kto nie chciałby współpracować z firmą, która stale doskonali i podnosi jakość, dba o relacje i dialog, można jej zaufać, jest etyczna i zależy jej na ochronie środowiska? W takich warunkach można wzajemnie usprawniać swoje procesy, podnosić efektywność i dzięki temu być bardziej konkurencyjnym na rynku. Na pewno firmy, które w praktyce biznesowej wykazują odpowiedzialne podejście i stosują zasady zrównoważonego rozwoju, zyskują wizerunkowo. To bardzo ważny kapitał, który przynosi korzyści nawet w stosunkowo krótkim czasie, np. na rynku pracy. Jak to wygląda od strony decyzji przetargowych? W wielu przypadkach wciąż najważniejsza jest cena, ale coraz częściej pojawiają się także inne kryteria związane z etyką, bezpieczeństwem lub ekologią — dodaje Beata Konecka.

Przed społeczną odpowiedzialnością nie uciekną nawet małe firmy. Korporacje będą wymagały od swoich dostawców (a często już to robią) raportów dotyczących choćby emisji CO 2 lub respektowania kodeksów etyki.

Logistyka Kowalskiego

Ekologiczna presja, jaką na producentach i usługodawcach wywiera UE, sprawiła m.in., że ograniczanie emisji CO 2 należy do najważniejszych działań CSR, także operatorów logistycznych.

— Branża logistyczna wpływa na środowisko. Działania firm z sektora zmierzają do zminimalizowania tego negatywnego oddziaływania bądź jego neutralizacji, czyli tzw. offsetowania emisji. Dane dotyczące emisji gazów cieplarnianych staną się wkrótce ważnym elementem raportów społecznych zarówno naszych, jak i naszych klientów. Niestety nie ma jednego kalkulatora, pozwalającego w jednakowy sposób naliczać kilogramy wyemitowanych GHG (Greenhouse Gases), co może znacznie utrudnić porównywanie raportów firm z sektora TSL i ich klientów — zauważa Marta Szymborska.

Jednym z celów CSR Grupy Raben jest propagowanie roli transportu. Powstała nawet kampania społeczna „Transport jest potrzebny”. Jej ideą jest uświadomienie wagi przewozów zarówno dla gospodarki, jak i dla każdego człowieka.

— Dzięki tej akcji wpływamy na poprawę wizerunku branży transportowej i kierowców samochodów ciężarowych, którzy często są postrzegani przez pryzmat korków i dziur na drodze — mówi Marta Szymborska.

Kampania propaguje również bezpieczeństwo drogowe m.in. przez szkolenia dla kierowców samochodów ciężarowych z udzielania pierwszej pomocy.

— Proponujemy również klientom ekologiczne rozwiązania przewozowe, np. transport intermodalny. W zapytaniach przetargowych nikt już nie pyta o to, czy mamy certyfikaty środowiskowe. Klienci pytają o rodzaj tych certyfikatów. Nie pytają, czy mierzymy emisję CO 2, lecz o ile planujemy ją obniżyć. Pewne elementy stały się oczywiste i zarazem konieczne — podsumowuje Marta Szymborska.