LUG znów zabłyśnie w stolicy

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-03-09 17:07

Giełdowy producent oświetlenia wygrał warszawski przetarg istotny z wielu powodów. Wkrótce przedstawi nową strategię.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak duże znaczenie dla przychodów firmy LUG ma wygrany przetarg
  • z jakich innych względów jest dla niej bardzo ważny
  • jak przebiega budowanie portfela zamówień w tym roku
  • czy ten rok zapowiada się lepiej pod względem wpływu otoczenia na rentowność spółki
  • co będzie kluczowym elementem jej nowej strategii, którą wkrótce ogłosi
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Notowany na NewConnect LUG, producent oświetlenia, zakończył czwartkową sesję wzrostem kursu do 5,5 zł. Kapitalizacja spółki, której znaczącym akcjonariuszem (5 proc.) jest od 2021 r. MKK3 – holding Marcina Grzymkowskiego, twórcy eObuwia i Sportano – zwiększyła się do ok. 40 mln zł. Przyczyniła się do tego wygrana w dużym przetargu.

Ważne kontrakty w Warszawie

LUG ma m.in. wymienić w Warszawie 35,3 tys. ulicznych opraw oświetleniowych LED. Wartość zamówienia wynosi 39,4 mln zł brutto, a możliwa jest jeszcze dodatkowa dostawa za maksymalnie 5 mln zł. Podstawowe zlecenie stanowiłoby ok. 17 proc. przychodów spółki za 2022 r. – wzrosły one wówczas o 16,9 proc. r/r do 238,5 mln zł (za 54,5 proc. odpowiadał eksport). Przed podpisaniem umowy spółka musi jeszcze odczekać 10 dni na ewentualne odwołania dwójki konkurentów.

– Byłby to nasz kolejny projekt wymiany oświetlenia ulicznego w Warszawie, a przygotowanie do nich stymulowało rozwój naszej oferty. Uzyskaliśmy w skali przemysłowej wynik, który dotychczas był do osiągnięcia tylko w laboratoriach: 190 lumenów z wata. To bardzo ważne w kontekście energooszczędności, która była istotnym kryterium w przetargu warszawskim i jest brana pod uwagę w wielu miejscach na świecie. Dzięki temu sukcesowi oraz prowadzeniu prac w Warszawie otrzymujemy zaproszenia do udziału w innych przetargach – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes firmy LUG.

Prace w ramach pierwszego stołecznego przetargu na wymianę oświetlenia, wartego ok. 40 mln zł, spółka zakończy w czerwcu. 22,5 mln zł uwzględniła już w ubiegłorocznych przychodach.

– Realizacja drugiej części modernizacji będzie uzależniona od momentu rozpoczęcia projektu i potrwa co najmniej do września 2024 r. Przychody znalazłyby odzwierciedlenie w wynikach za 2023 i 2024 r. – informuje Ryszard Wtorkowski.

Firma w rękach rodziny:
Firma w rękach rodziny:
Ryszard Wtorkowski jest nie tylko prezesem, ale też największym akcjonariuszem spółki LUG. Ma 37,1 proc. akcji, a wspólnie z żoną Iwoną 52,7 proc.
materiały prasowe

Zamówień nie brakuje

Do przyszłej sprzedaży LUG podchodzi z optymizmem. Podkreśla, że w oświetleniu ulicznym, do którego przywiązuje największą wagę, portfel zamówień szybko rośnie nie tylko dzięki projektom krajowym, ale także zagranicznym zleceniom. Za przykład podaje wart ok. 13 mln zł projekt w holenderskim mieście Houten. W pozostałych segmentach - przemysłowym i architektonicznym - zamówień również przybywa.

W 2022 r. spółka podwoiła zysk operacyjny do 8,2 mln zł, a EBITDA o jedną trzecią do 19,3 mln zł, poprawiając marżę z 7,2 do 8,1 proc. Wynik netto spadł natomiast z 4,4 do 3,1 mln zł. Rentowność mogła być lepsza, ale otoczenie nie sprzyjało – sam koszt finansowy podwoił się do 6,4 mln zł.

– Gdy w 2021 r. zawieraliśmy umowę na prowadzone prace w Warszawie, nie mogliśmy przewidzieć tego, co wydarzyło się w kolejnym roku. Zmienność na rynku walut i surowców (głównie aluminium), ograniczona podaż elektroniki oraz wysoka inflacja obciążyły nasz ubiegłoroczny wynik. Wydaje się, że ten rok powinien być bardziej stabilny, ale po doświadczeniach z ostatnich lat nie jesteśmy w stanie ze stuprocentową pewnością stwierdzić, że osiągniemy planowaną rentowność – mówi Ryszard Wtorkowski.

Nowa strategia firmy LUG już wkrótce

W ostatnich dniach marca LUG przedstawi strategię na lata 2023-26. Prezes spółki ujawnia, że podtrzyma w niej elementy stanowiące filary rozwoju z minionego okresu strategicznego, ale pojawią się też nowe cele i inicjatywy dotyczące poprawy efektywności funkcjonowania.

– Jej kluczowym elementem będzie to, co już widać w naszych działaniach – zamierzamy wyróżniać się efektywnością energetyczną, a nie konkurować ceną. To możliwość ograniczenia konsumpcji energii oraz emisji CO2 odpowiada na potrzeby naszych klientów na całym świecie – stwierdza szef spółki.

14,3mln zł

Tyle LUG zainwestował w 2021 r…

11,1mln zł

…a tyle w 2022 r.